Home

05 November 2019

Omrijden voor dure benzine


Per 1 oktober werden tankstations die twee of meer benzines verkochten verplicht om Euro 95 E10 te gaan verkopen. Wat in de berichtgeving daarover niet vermeld werd, is dat Euro 95 E5 vrijwel van de markt zou verdwijnen. Slecht nieuws voor motorrijders en automobilisten met voertuigen die niet E10-bestendig zijn: ze zijn gedwongen om over te stappen naar het veel duurdere Euro 98, dat op veel minder plaatsen aangeboden wordt.
Per 1 oktober werden tankstations die twee of meer benzines verkochten verplicht om Euro 95 E10 te gaan verkopen. Wat in de berichtgeving daarover niet vermeld werd, is dat Euro 95 E5 vrijwel van de markt zou verdwijnen. Slecht nieuws voor motorrijders en automobilisten met voertuigen die niet E10-bestendig zijn: ze zijn gedwongen om over te stappen naar het veel duurdere Euro 98, dat op veel minder plaatsen aangeboden wordt.


Bij tal van benzinestations, klein en groot, kon je tot voor kort terecht voor twee brandstoffen: Euro 95 E5 en diesel. Daar gold dus geen verplichting om E10 te gaan voeren. Toch gebeurde dat wel, vrijwel overal. De reden? Een percentage van de totale hoeveelheid brandstoffen die een benzinemaatschappij verkoopt moet volgens de wet Milieubeheer uit hernieuwbare brandstoffen bestaan. Door in plaats van Euro 95 E5 overal E10 te gaan verkopen, wordt het een heel stuk eenvoudiger om aan die verplichting te voldoen.

Protection grade
Dat Euro 95 E5 nauwelijks nog te koop is, heeft ook een andere reden. Tot 1 oktober 2019 waren alle tankstations – ook de kleinste – verplicht om minstens één benzine met maximaal 5% ethanol aan te bieden. Volgens de Staatscourant van 29 januari 2019 was deze verplichting niet langer noodzakelijk: het aantal voertuigen dat een dergelijke protection grade brandstof nodig zou inmiddels voldoende gedaald zijn. Bovendien blijft E5 verkrijgbaar, wordt in diezelfde tekst gesteld.

Aantallen
Dat laatste klopt, maar dat is dan wel E5 in de vorm van het veel duurdere en op veel minder plaatsen verkrijgbare Euro 98. Dat die aantallen inmiddels zo laag zijn, klopt niet. De meeste auto’s en motoren van voor het jaar 2000 zijn niet geschikt om langdurig op E10 te rijden. Dat gaat om zeker 330.000 motorfietsen, ofwel de helft van het totaal, en volgens het RDW om ruim 778.000 auto’s. Dat betekent dus 1,1 miljoen voertuigen waarmee extra kilometers gemaakt moeten worden om duurdere benzine te tanken.

E5 én E10
Een aantal tankstations biedt volgens de stickers op de pomp nog Euro 95 in twee varianten aan: een E10 en een E5, zoals op de foto. Dat is niet blijvend. De E5 wordt vervangen door een Euro 98, maar dat label mag er pas op als de ondergrondse tanks vaak genoeg met die brandstof gevuld zijn.

Ethanolvrij
BP, Shell, Esso, Texaco, Total, Tango en Firezone hebben ons laten weten dat er geen ethanol in hun Euro 98 zit. Dat er ook op die vulpistolen een E5-sticker zit, is omdat E0-stickers niet bestaan.