Home

13 November 2009

Rijkswaterstaat test wegdek met rubber


In opdracht van Rijkswaterstaat is een proefstrook superstil wegdek met rubber aangelegd op verzorgingsplaats De Brink langs de A50 bij Apeldoorn.
Op vrijdag 13 november, een paar dagen voor de openstelling van het proefvak, heeft Rijkswaterstaat een informatieve bijeenkomst georganiseerd bij het proefvak, waarvoor ook de MAG uitgenodigd was. Het proefvak is driehonderd meter lang en wordt opengesteld voor verkeer in de week van 16 november. De proef moet duidelijk maken of een elastisch wegdek een oplossing kan zijn voor een verdere geluidsreductie.

De doelstelling is een geluidsreductie van tenminste 8 dB(A). Dat is 4 dB(A) stiller dan het Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) dat nu veelal wordt toegepast op snelwegen. De proef moet ook inzicht geven in de aanlegmogelijkheden, de technische haalbaarheid, de beleving van de weggebruiker en de verwachte duurzaamheid.

Het proefvak dient te voldoen aan de normen voor verkeersveiligheid en is voor openstelling getoetst. Tijdens de proef wordt de kwaliteit van het proefvak voortdurend bewaakt. Als het proefvak niet meer aan de normen voldoet, wordt het verkeer direct over een alternatieve route op de verzorgingsplaats geleid.

Het nieuwe wegdek met rubber zal onder andere worden getest door motorrijders van het KLPD. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten dat er ook over de gevolgen voor motorrijders is nagedacht: "Momenteel zijn er geen aanwijzingen dat het wegdek gevaarlijker is voor motorrijders. Voorafgaand aan de openstelling van het wegdek zijn remproeven gedaan om de veiligheid te testen. Op dat gebied moet het proefvak aan dezelfde eisen voldoen als normaal asfalt. Ook tijdens de proef wordt dit gemonitord. Verder worden testen uitgevoerd met motoren, om te kijken naar zowel de stroefheid als de comfortbeleving".