Home

25 October 2020

Lichtmasten Schinnen


De lichtmasten aan de Nieuwe Nutherweg in Schinnen (L) staan na twee jaar nog altijd vóór de vangrail. Niet optimaal, zegt de provincie. Levensgevaarlijk, zegt de MAG. Op dinsdag 27 oktober verpakken we de lichtmasten in luchtbedden, en er wordt een spandoek met tekst en uitleg opgehangen. Om 16:15 overhandigen we een wit kruis aan de verantwoordelijke gedeputeerde van de provincie, ter nagedachtenis aan de eerste motorrijder die door deze situatie om het leven komt. We schreven al over de situatie in MAGazine 159.

LICHTMASTEN NIEUWE NUTHERWEG - SCHINNEN (L)
MAGazine 159, december 2018
In Limburg werd de nieuwe Buitenring Parkstad Limburg aangelegd. Bij het plaatsje Schinnen ging er iets totaal mis: in een bocht in van een 80-kilometerdeel van de weg werd een vangrail geplaatst, compleet met motorvriendelijke onderplank - en met vier lichtmasten vóór dat deel van de vangrail. 
Een bezorgde motorrijder nam direct contact op met de verantwoordelijk projectgroep. Hun reactie was helder: “Door een riolering en een nog te realiseren geluidsscherm tussen deze weg en de nieuwe afrit A76 kunnen die masten helaas niet achter de vangrail worden geplaatst.” Pas na die uitleg blijkt dat we ons toch echt geen zorgen hoeven te maken: “De masten die nu voor de geleiderail zijn geplaatst zijn allen botsvriendelijk en worden niet als een obstakel gezien (volgens de normen). Met vriendelijke groet…”

Botsvriendelijk?
Botsvriendelijke lichtmasten die niet als obstakel gezien worden? Daar wilden we het onze van weten. We belden eerst met Jos Berg van Valmont, een bedrijf dat deze producten in het programma heeft. Hij legde eerst uit dat er onderscheid gemaakt wordt tussen non-energy absorbing masten (NE), waarbij een auto na een botsing met vrijwel ongewijzigde snelheid doorrijdt, en high energy absorbing masten (HE) die het voertuig bij botsing de meeste vertraging geven. Daarnaast zijn er LE-masten, een tussenvorm. De overeenkomst, volgens heer Berg? “Het plaatsen van botsvriendelijke masten voor een vangrail biedt letterlijk NUL toegevoegde waarde. Een auto moet na een aanrijding met zo’n mast kunnen uitrijden, minder of meer vertraagd door de lichtmast. Een botsvriendelijke mast heeft bij een vangrail net zo weinig zin als tussen een rij dikke bomen. Schijnveiligheid, in één woord.” 

Niet voor motoren...
Natuurlijk wilden we weten of de leverancier van de lichtmasten aan de Nutherweg zich hierbij aansloot, en hoe men dacht over de botsvriendelijkheid van hun product als het om motorrijders ging. De firma Hydro – Pole Products legde onze vragen voor aan hun expert op het gebied van botsveiligheid, Bas van Boxtel. Zijn reactie: “Omdat een motor veel lichter is dan de 900 kilo zware auto waarmee de tests uitgevoerd worden, zal een botsvriendelijke lichtmast niet vervormen of afschuiven. De kans op letsel vliegt daarmee omhoog. Daarnaast zit de bestuurder niet vast in of aan het voertuig, dus ondergaat die zelf nog eens z’n eigen impact-test. Om nog maar niet te spreken over de deukgevoeligheid van het voertuig: bij een motor is de bestuurder z’n eigen kreukelzone. Kortom: met een motor kun je maar beter uit de buurt van lichtmasten blijven, al zijn ze nog zo botsveilig of botsvriendelijk. ”Wil je zien hoe de lichtmasten van deze leverancier zich in tests gedragen, zoek dan op YouTube naar ‘Sapa pole crash test NE’ of  ‘crash test LE’. De foto op deze pagina’s spreekt ook boekdelen. MAG gaat Parkstad Limburg hier vanzelfsprekend mee confronteren.

Tot zover de tekst uit MAGazine 159, december 2018. En ja, de MAG heeft  de projectgroep met de beelden geconfronteerd. Zonder resultaat. We zijn de situatie ter plekke gaan bekijken, we hebben gemaild en gebeld, de Limburger en het AD hebben erover geschreven, CROW heeft een oplossing aangeboden, we zijn in overleg geweest - en we zijn nog geen steek verder dan dat de provincie toegeeft dat 'de situatie voor motorrijders niet optimaal is.' We gaan door totdat het opgelost is, natuurlijk!