Nieuws

MAG strijdt tegen wegafsluiting. Kom je ook?

27
-
3
-
2024
Bron:
link
Beeld:
MAG media

Op 15 april staat de MAG voor de Raad van State om een eind te maken aan de motorweekendafsluiting van de Zuiderdijk, een prachtige dijk die je langs de oever van het IJsselmeer van Hoorn naar Enkhuizen brengt. Kom je ook?

In 2021 tekende de MAG bezwaar aan tegen deze afsluiting. Aan de adviescommissie legden we onder meer voor dat:
- er geen enkele registratie was van klachten over door motorrijders veroorzaakte overlast;
- de MAG door de wegbeheerder stelselmatig werd buitengesloten;
- de belangen van motorrijders dus niet in de besluitvorming werden meegenomen;
- het besluit onzorgvuldig en in strijd met het bestuursrecht genomen is;
- en dat de verantwoordelijke wethouder een dubbele pet droeg.

De adviescommissie zag  geen reden om ons bezwaar te honoreren. In 2022 sprak ook de bestuursrechter in Alkmaar zich uit in het voordeel van de wegbeheerder.

Op maandag 15 april staan we om 13:00 voor de Raad van State in Den Haag om de afsluiting ongedaan te maken. Als de in deze zaak gevolgde procedure voldoende is om wegen voor een complete categorie weggebruikers af te sluiten, vrezen wij het ergste voor de vrijheid van verkeer - en niet alleen voor die van motorrijders.

Motor.NL, MotoPlus, Motormeiden, Motoshare, Loot, KicXstart en de Motor Podcast hebben hun steun aan de MAG toegezegd, met een gezamenlijk bereik van 300 tot 350 duizend motorrijders.

Natuurlijk is het fijn als we die steun niet alleen op papier krijgen, maar ook live. Kan je erbij zijn? Dan zien we je op 15 april graag rond 12:30 verschijnen bij de Raad van State, Kneuterdijk 22, 2514 EN Den Haag. En omdat we alle wegen graag openhouden, vragen we je vriendelijk maar dringend om dat in alle rust te doen! We maken er geen manifestatie van, maar we willen aan Den Haag en de pers wel laten we zien dat we er niet alleen voor staan. Niet alleen op papier, maar ook live.

Weet je zeker dat je komt? Stuur dan even een mailtje naar ja@motorrijdersactiegroep.nl!

Parkeren
Op de Lange Voorhout ter hoogte van nummer 10 is voldoende ruimte om je motorfiets te parkeren. Je loopt daarvandaan in twee minuten naar de Raad van State, Kneuterdijk 22.




Meer jongeren op de motor

20
-
2
-
2024
Bron:
link
Beeld:
MAG media

Goed nieuws: het aantal jongere motorrijders neemt toe, zo laten Bovag, RAI Vereniging en RDC weten. Ten opzichte van 2014 steeg het aantal 18- tot 25-jarigen dat een motorfiets kocht met 44,6%. Dat gaat met name om gebruikte motoren, en dat is niet meer dan logisch. Net zo belangrijk bij deze positieve cijfers is het feit dat bijna de helft van het aantal nieuwe rijbewijshouders in 2023 tot diezelfde leeftijdsgroep behoorde.

De RAI Vereniging ziet de ontwikkeling als een echte gamechanger: "De groeiende populariteit van motoren onder jongeren, die nu de nieuwe werkgeneratie vormen, biedt een doorslaggevende mogelijkheid om motoren als mobiliteitsoplossing in te zetten voor dagelijks woon-werkverkeer”, aldus Martijn van Eikenhorst, sectiemanager Motoren.

Geen je mening over Amerongen

6
-
2
-
2024
Bron:
link
Beeld:
Paul Oor - MAG

Heb je een AD-abonnement of ben je geabonneerd op een andere krant van DPG (Volkskrant, de Stem, de Stentor, de Gelderlander, Brabants Dagblad etc)? Reageer dan even op https://www.ad.nl/.../amerongen-afsluiten-voor-motoren.../

Vanzelfsprekend is de MAG bij het proces betrokken. Amerongen afsluiten voor motorrijders? Dat gaan we niet laten gebeuren!

Dreiging Duits verbod voor 90 dB(A)

16
-
1
-
2024
Bron:
link
Beeld:
Motorrad

In het Duitse district Holzminden dreigt een verbod voor motorfietsen die voor meer dan 90 db(A) in het kentekenregister staan. Motortijdschrift Motorrad zette op een rij met welke motoren je daar dan nog welkom zou zijn. Ze maakten meteen ook een overzicht van de motoren waarmee je in Tirol (max 95 dB(A) nog welkom bent. Beide lijsten zijn te vinden op de site van MotoPlus.

De kans dat Duitse belangenverenigingen de maatregel kunnen tegenhouden is niet groot. Belangrijkste reden: ze hebben een groot tekort aan leden en dus aan middelen en menskracht. Wil je vergelijkbare plannen in Nederland voorkomen? Eenvoudig: sluit je aan bij de MAG. Al voor 18 euro per jaar strijd je mee voor veilig, vrij en betaalbaar motorrijden.

Veel motordoden in Spanje

12
-
1
-
2024
Bron:
link
Beeld:
Royal Enfield

In Spanje vielen op buitenwegen vorig jaar 1.154 verkeersdoden. Dat aantal is relatief laag, gezien het aantal inwoners. Het aantal motordoden was met 299 schrikbarend hoog. Ter vergelijking: in Nederland vielen in 2022 in totaal 745 verkeersdoden, waaronder 42 motorrijders. Dat was 6% van dat totaal; in Spanje ging het nu om 26%.

Spanje heeft op basis van de cijfers besloten om motorrijders in de loop van komend jaar te verplichten een systeem- of integraalhelm te dragen. Jethelmen - niet voor niets door Europa goedgekeurd - zouden dus verboden worden. Geen maatregel die van veel inzicht getuigt, los nog van het feit dat je veel systeemhelmen als jethelm kan dragen. Ook goedgekeurde handschoenen worden verplicht - alsof dat laatste iets aan dat dodental zou doen.

Verder mocht tot nu toe iedereen met een minimaal drie jaar oud rijbewijs op een A1-motor stappen. Daar wordt nu een verplichte cursus voor ingevoerd. Goed plan, al is het dan pas na twintig jaar.

We vermoeden dat de helm- en handschoenenregels ook voor toeristen gaan gelden. Nieuws daarover lees je later in MAGazine. Dan vertellen we je meteen hoe Spaanse motorrijders erover denken!

Verplichte reddingsstrook in Belgie

7
-
12
-
2023
Bron:
link
Beeld:

Het aantal files neemt weer vrolijk toe, ook bij onze zuiderburen. Reden voor het Vlaams Verkeerscentrum om weggebruikers te herinneren aan de in 2020 in België ingevoerde verplichte reddingsstrook. Ontstaat er een file, dan moet het verkeer op rijstrook 1 zoveel mogelijk links gaan rijden, het andere verkeer beweegt naar rechts. De ruimte die zo vrijkomt tussen rijstroken 1 en 2 is bedoeld voor hulpdiensten. Het goede nieuws: motorrijders mogen van die ruimte ook gebruikmaken, met een snelheidsverschil van max 20 km/u ten opzichte van de file. Nadert er een hulpdienst, dan ga je natuurlijk aan de kant!

Meer weten? https://www.verkeerscentrum.be/nieuws/ter-herinnering-reddingsstrook-altijd-verplicht-bij-file

De Meije weer open!

8
-
11
-
2023
Bron:
link
Beeld:
MAG media

Nadat ons bezwaar tegen de motorweekendafsluiting van de Meije bij Bodegraven door de adviescommissie van tafel geschoven werd, stapten we naar de bestuursrechter. Die oordeelde onlangs in het voordeel van de MAG. De weg gaat dus weer open. Daarbij moeten we wel aantekenen dat een tweede deel van dezelfde weg gesloten blijft. Daar gaan we nu dus mee aan het werk! De uitspaak van de rechtbank in Den Haag lees je via deze link.




Deel je ervaringen met ribbelbeton (NGCS)

5
-
11
-
2023
Bron:
link
Beeld:
MAG media

Nieuw op de Nederlandse wegen: betonnen wegdek met groeven in de rijrichting. De bedoeling van dit Next Generation Concrete Surface (NGCS) is dat het geluidsoverlast reduceert - maar bestuurders van tweewielers kunnen door diezelfde groeven een zoekend rijgedrag ervaren. In de VS lossen ze dat probleem op (...) door waarschuwingsborden te plaatsen. De MAG wil geen wegen die zulke borden noodzakelijk maken.

In België vind je NGCS onder meer op de ring Antwerpen (ten zuiden van de afslag Antwerpen Oost) en op de N44 in Maldegem. Ook in Duitsland wordt het toegepast. In Nederland liggen er inmiddels proefvakken van dit ribbelbeton op de N397 tussen Heuvel (Westerhoven, NB) en de kruising met de N69 bij Dommelen, en in dezelfde provincie op de Turnhoutsebaan bij de Poppelseweg in Goirle.

Heb je ervaring met dit gegroefde beton of ben je in de gelegenheid er eens overheen te rijden? Deel je ervaringen op media@motorrijdersactiegroep.nl, en vermeld daar ook merk en type van je motor bij.

Lagere snelheidslimieten voor motorrijders?

1
-
11
-
2023
Bron:
link
Beeld:
Hugo Pinksterboer

Dat motorrijders in het het Europees Parlement wel eens vergeten worden, daar zijn we wel aan gewend. Aan rechtstreekse aanvallen niet, en zo'n aanval werd onlangs gelanceerd: omdat ze vaker bij ongevallen betrokken zijn, moeten er voor motorrijders straks lagere snelheidslimieten gelden dan voor automobilisten. Een grap? Helaas. De waarheid is altijd krommer dan je zelf kan bedenken. In Duitsland is het idee zelfs al in praktijk gebracht, en het verbaast ons nog altijd dat het de drie Duitse belangenverenigingen er niet in geslaagd zijn om dat tegen te houden. Mochten het plan niet weggehoond worden, dan liggen acties voor de hand. Heel moeilijk zijn die niet te bedenken!