Nieuws

Motor-apk? Zover is het nog niet

26
-
5
-
2025
Bron:
link
Beeld:
MAG media

Links en rechts las je vast al berichten dat er een motor-apk komt - maar zover is het nog niet. Nederland maakt tot nu toe gebruik van een uitzonderingsregel: als je de veiligheid van motorrijders op een andere manier bevordert, is een motor-apk niet verplicht.

De Europese commissie heeft nu voorgesteld om die uitzonderingsmogelijkheid te schrappen. De lidstaten mogen daar natuurlijk op reageren.

De MAG levert daartoe input aan het Ministerie van IenW, dat tot nog toe - net als de MAG - altijd tegen een motor-apk geweest is. Wij noemen onder meer:
-  dat we op basis van eerdere onderzoek nog altijd van mening zijn dat een apk niet zal bijdragen aan een reductie van het aantal ongevallen met motorrijders
- dat een apk ook niet helpt als het gaat om het terugbrengen van het - toch al beperkte - aantal luidruchtige motorrijders
- dat er een groot gebrek aan technisch personeel is en
- dat de voor een controle op emissie benodigde gegevens in Nederland niet centraal vastgelegd zijn.

Voor nu dus nog geen paniek - en als die apk er toch zou mogen komen, dan zullen we vanzelfsprekend bijdragen aan een vorm waarin die keuring ons zo goed mogelijk past.

Motorsoundcheck

18
-
5
-
2025
Bron:
link
Beeld:
MAG media

Op 5 april en 18 mei vonden bij MC Wombarg in Woudenberg en MCNH in Hellendoorn de eerste twee Motorsoundchecks plaats: dé gelegenheid om boeteloos en kosteloos je motorgeluid te laten meten. Om niks aan het toeval over te laten, werden de metingen verricht met de officiële apparatuur door hiertoe opgeleide agenten.  

Motorsoundchecks zijn nadrukkelijk bedoeld voor motorrijders die twijfelen aan de geluidsproductie van hun vervoer, en die zijn er voldoende. In Woudenberg werden 90 motoren gemeten, in Hellendoorn 67. De belangstelling was groter!

Later dit jaar vindt nog een derde Motorsoundcheck plaats. Datum en locatie worden bekend gemaakt via MAG Nieuws (abonneer je op onze homepage!), op Motorsoundcheck.nl en in de motormedia.

Motorsoundcheck is een iniatief van MAG en Motoplus in samenwerking met Motor.NL, de KNMV en Motoshare, de politie en de ANWB.

MAG wint: de Meije weer open!

18
-
2
-
2025
Bron:
link
Beeld:
MAG media

En alweer hebben we goed MAG nieuws: na twee door de MAG aangespannen rechtszaken is het motorweekendverbod op de Meije bij Bodegraven voorlopig geschorst. De gemeente heeft van de rechter opnieuw de opdracht gekregen om het drie jaar geleden al door de MAG ingediende bezwaar tegen deze afsluiting nogmaals te beoordelen, maar nu wel op basis van onderzoek en metingen. Dat moet binnen zes maanden gebeuren.

In Drechterland liet zulk onderzoek vorig jaar zien dat een exclusief verbod voor motorrijders geen stand kan houden. We hebben dus goede hoop dat dit ook hier gebeurt. Daar spelen we natuurlijk zelf een rol in: je mag bij Bodegraven weer langs de Meije rijden, maar doe dat met respect voor de bewoners en andere weggebruikers.

Dat we op basis van dit succes alles op alles gaan zetten om ook de Meije bij Woerden weer open te krijgen, spreekt voor zich.

Nog geen MAG-lid? Sluit je dan nu bij ons aan: dat maakt de kans op succes alleen maar groter!

Boetes Blankenburgverbinding

5
-
2
-
2025
Bron:
link
Beeld:

Vergeten tol te betalen op de nieuwe Blankenburgverbinding (A24)? Dan kan je deze week je eerste bekeuring verwachten, zo lezen we bij MotoPlus. Automatisch tol betalen kan heel eenvoudig met Flitsmeister. Dan heb je er - in tegenstelling tot specifiek op tol gerichte apps - meteen een prima GPS en een waarschuwingssysteem voor snelheidscontroles bij.

Het toltarief van € 1,51 geldt zowel voor auto's als voor motoren. De MAG geeft daar vrede mee. Wel komen wij in actie als de tarieven hoger liggen dan € 2,00 en motorrijders hetzelfde moeten betalen.

Westerscheldetunnel: het vervolg

20
-
1
-
2025
Bron:
link
Beeld:
Westerscheldetunnel
Motoren in 5, meer zwaar verkeer in 4? Nee!

Op 13 december schreven we hier over de herinrichting van het tolplein van de Westerscheldetunnel, waar auto's en motoren per begin dit jaar niet meer hoeven te betalen. Poorten 1, 2 en 3 zijn in de nieuwe situatie voor auto's gereserveerd. Met de automatisch openende slagbomen bij deze poorten wordt de snelheid eruit gehaald. Poort 4 is voor vrachtwagens met een T-tag, poorten 6 en 7 zijn voor zwaar verkeer dat niet zo'n tag heeft. Motorrijders hebben poort 5 toebedeeld gekregen: dan rij je dus tussen het zware verkeer voor de poorten 4 en 6 door. Niet fijn, zeker niet gezien het feit dat het zware verkeer na een foute poortkeuze nogal eens achteruit over het plein manoeuvreert. Ook niet fijn als het verkeer stil staat als er sprake is een storing of een ongeval, en je met je motor tussen twee rijen ronkend verkeer moet staan wachten. Kijk 's naar de foto hiernaast en denk je 's hoe de situatie eruit ziet als je met de motor voor poort 4 staat met links (poort 5) en rechts (poort 6) vrachtverkeer om je heen.

Motorrijders kregen poort 5 toegewezen omdat er eerder incidenten waren met door slagbomen geraakte motorrijders. Poort 5 heeft dus géén slagboom, maar een eenvoudig te nemen chicane. Prima bedacht, maar we willen dus niet door die poort. Ons voorstel om poorten 4 en 5 van functie te verwisselen zou te veel geld kosten, hadden we al begrepen voordat we op 13 januari samen met de Motorclub Zeeuws-Vlaanderen met de tunnelorganisatie in gesprek gingen. Tijdens dat gesprek opperden we dus een nog een veel eenvoudigere oplossing: zaag een stuk van de slagbomen van poorten 1, 2 en 3 af. Dan kunnen motorrijders er zo door. Nee, zei de tunnelorganisatie, want dan rijden ze te hard. Leg dan een drempel neer, zeiden we. Nee, was het antwoord, want dan worden motorrijders gelanceerd. Niet dus... Afgesproken is om in april te bekijken hoe het in de praktijk bij de tunnel verloopt. Is dat niet naar onze tevredenheid, dan sluiten we acties niet uit. Tot die tijd: weet dat de slagbomen van de poorten 1, 2 en 3 voor motorrijders gewoon opengaan.

Filefilteren in Frankrijk legaal

20
-
1
-
2025
Bron:
link
Beeld:
MAG media

Het heeft lang geduurd, maar de Franse belangenvereniging FFMC heeft het voor elkaar: met ingang van begin deze maand mag je in Frankrijk officieel filefilteren. De belangrijkste spelregels:
- Filtefilteren is alleen toegestaan op snelwegen en tweebaanswegen met een middenberm en minstens twee rijstroken per rijbaan.
- Net als in Nederland mag je alleen filefilteren tussen de rijstroken 1 en 2 (de twee meest linkse rijstroken).
- Je maximumsnelheid is 50 km/u als het verkeer rijdt en 30 km/u bij stilstaande files.

Streep door verkoopgroei elektrische motoren

30
-
12
-
2024
Bron:
link
Beeld:
Jacco van der Kuilen

Terwijl Europa aandringt op verduurzaming van de motormarkt, zet de Nederlandse overheid een dikke streep door de toch al moeizame groei van de verkoop van elektrische motoren: terwijl voor elektrische auto's per dit jaar een vaste BPM van 667 euro geldt, betaal je voor een elektrische motorfiets een percentage van de verkoopprijs. Bij een motorfiets van 30.000 euro gaat dat – schrik niet – om 4.640 euro, ofwel bijna zeven keer zoveel.

Door het tegelijkertijd wegvallen van de milieu-investeringsaftrek (MIA) worden elektrische motoren voor de belangrijkste gebruikersgroep (zelfstandigen en ondernemers) onacceptabel veel duurder. Natuurlijk gaan we kijken wat we hier nog aan kunnen doen.