Het is iedereen duidelijk waarom de MAG zich inzet vóór het plaatsen van motorvriendelijke onderplanken en tégen wegafsluitingen voor motorrijders. Andere standpunten vragen juist wel om een toelichting. De belangrijkste vind je op deze pagina. Mis je standpunten of informatie? Mail naar beleid@motorrijdersactiegroep.nl.
Scroll verder voor beknopte toelichtingen en verwijzingen naar artikelen en MAG Position papers.
De MAG zet zich in voor veilig motorrijden. We promoten dan ook het dragen van CE-gecertificeerde motorkleding, maar we zijn een verplichting hiertoe. Waarom?
In MAGazine 193 schreven we een uitgebreid artikel over dit onderwerp.
De MAG is en blijft tegen de invoering van een apk voor motoren. Waarom?
De MAG pleit voor de mogelijkheid dat automobilisten met rijervaring na een nog te bepalen aantal lessen op een A1-motorfiets mogen rijden. In de meeste landen om ons heen is dit langer gebruikelijk. In België, waar deze regeling in 2013 werd ingevoerd, is geen sprake van een stijgend aantal motorongevallen, terwijl het aantal motorrijders ook daar toenam. In Duitsland mogen automobilisten vanaf 2020 op een A1-motor rijden.
De MAG pleit voor verlaging van de leeftijd waarop je met motorrijlessen mag beginnen naar 16 jaar, zoals in de Europese regelgeving is toegestaan. Dit biedt jongeren de mogelijkheid om de brommerfase over te slaan en met een gedegen opleiding op twee wielen aan het verkeer deel te kunnen nemen. Vanaf 18 jaar zou je dan direct voor je A2-rijbewijs kunnen gaan, en vanaf 20 jaar voor het volledige A-rijbewijs. Hiermee wordt ook het huidige verschil tussen de regels voor auto- en motorrijbewijzen verkleind.
De MAG is initiatiefnemer van de landelijke campagne Te luid geluid is uit (www.teluidisuit.nl), waarbij vrijwel alle motorrijdersorganisaties en motormedia zich aansloten. Doel van deze campagne is om de ervaren overlast door motorgeluid in te dammen. Er is een kleine groep motorrijders die meer geluid maakt dan wenselijk of nodig is. De overlast die deze groep veroorzaakt straalt af op alle motorrijders en leidt in veel gevallen tot een roep om wegafsluitingen.
Naast geluidsflitspalen kan gedacht worden aan een verplichte geluidsmeting voor motorrijders en andere weggebruiker die door daartoe aangewezen handhavers verdacht worden van een te hoge geluidsproductie. Daarbij moet willekeur vanzelfsprekend uitgesloten worden.
Er is geen expliciet verbod op het dragen van extra verlichting op helm of kleding, maar met de hand op de wet kan er tegen opgetreden worden. Daarom pleit de MAG voor expliciete toestemming van het gebruik van een extra remlicht op de achterkant van de helm. Dit licht moet dan wel synchroon werken met het remlicht van de motor: dus niet met een onafhankelijke bewegingssensor, maar direct gekoppeld aan de remlichtschakelaar van de motor. Waarom? Eerdere tests lieten zien dat helmremlichten met een bewegingssensor vaak gaan branden zonder dat je je remmen gebruikt, ef niet gaan branden als je wel – zachtjes – remt. Dat zorgt voor verwarring bij je achterliggers en dus niet voor extra veiligheid. Een direct aan de installatie van de motor gekoppeld helmremlicht is op dit moment bij ons weten nog niet leverbaar.
In toenemende mate gebruiken wegbeheerders kleurvlakken om weggebruikers een boodschap mee te geven. Welke boodschap is zelden of nooit duidelijk. Twee voorbeelden?
Omdat dit niet louter om motorrijders gaat, kaart de MAG dit aan met andere partijen. Dat vergroot de kans op succes.
Slimme mobiliteit vraagt om durf en innovatie. In een tijd waarin files, overvolle treinen en drukke fietspaden steeds vaker voor frustratie zorgen, is het tijd om de gebaande paden te verlaten. De Motorrijdersactiegroep (MAG) pleit voor een serieuze herwaardering van de motor als volwaardig vervoermiddel voor zakelijke gebruik en woon-werkverkeer. Motorgebruik biedt niet alleen een efficiënt, flexibel en ruimtebesparend alternatief voor reizen tijdens de spits, maar heeft ook milieutechnische voordelen.
Meer weten? Lees het MAG Position Paper De motorfiets als mobiliteitsoplossing.