Nieuwe banden - de feiten

Banden

Motorzaken waarschuwen je op verschillende manieren voor de gevaren van nieuwe banden. (foto: Hugo Pinksterboer)

Nieuwe motorbanden zijn glad. Over de oorzaak van die gladheid, het proces van het inrijden van banden en mogelijke alternatieven bestaan tal van misvattingen. We zetten de zaken even op een rij.

Banden krijgen hun profiel onder verhitting in een mal. Door die mal met siliconen of een ander losmaakmiddel te behandelen voorkom je dat het rubber blijft kleven als de band klaar is. Hetzelfde spul vormt een laagje dat de banden tijdens de opslag beschermt. Nadeel van de behandeling is dat het nieuwe banden glad maakt. Daarom moet je er de eerste honderd tot honderdvijftig kilometer rustig mee rijden.

Uitzweten
Bij het rijden worden de banden warm. Zo wordt die gladde toevoeging voor het grootste deel uitgezweet. Het restant, een procent of twintig, moet je er echt af rijden. “Dat doe je door je hellingshoek heel geleidelijk op te voeren”, vertelt bandenspecialist Frank Switser van AFS Motorparts. “Je rijdt dan altijd op een groot deel van het loopvlak dat al siliconenvrij is. Met elke paar graden erbij maak je dat ingereden oppervlak steeds iets groter.”

Alsof het glad is
Tijdens de inrijperiode kun je het best rijden alsof het een beetje glad is. Daarbij zijn maximale snelheden niet te aan geven. De 30 km/u waarmee je de ene bocht makkelijk kunt ronden, is veel te snel voor een haakse hoek. Ook plotseling gas geven, abrupt remmen, snelle uitwijkmanoeuvres, een negatieve verkanting, rommel op de weg of combinaties van al die factoren kunnen voor problemen zorgen.

Voor en achter
De eerder genoemde afstand van honderd tot honderdvijftig kilometer biedt een veilige marge. Veel banden kunnen al eerder voluit gebruikt worden, onder meer afhankelijk van de door de fabrikant gebruikte stof, de buitentemperatuur en andere factoren. Daarbij is het goed om te weten dat de voorband bij rechtuit rijden veel minder warm wordt en dus minder snel ingereden zal zijn dan de achterband. Het proces is voor de voorband te versnellen door vooral – voorzichtig – bochtige trajecten te rijden en frequent te remmen. Zo ontstaat extra wrijving en dus extra warmte.

Bandenwarmers
De inrijperiode is niet korter te maken door de nieuwe banden met schuurpapier te bewerken. Schuren maakt het rubber wel ruwer, maar doet niets aan oorzaak van de gladheid van de nieuwe band. Thinner en andere ontvetters verwijderen weliswaar de gladde laag maar tasten ook andere componenten van het rubbermengsel aan en zorgen dus voor onveilige banden. Met bandenwarmers is het proces van het uitzweten wel te versnellen. Op circuits worden racebanden verhit tot temperaturen van boven de honderd graden. De extra grip van die voorverwarmde banden zorgt bovendien voor extra wrijving. waardoor de gladheid al na de eerste, relatief voorzichtige bochten verdwenen is.

Tips
Een paar tips tot slot:

  • Continental beschikt als enige bandenfabrikant over vulkanisatiemallen met een speciale coating, die losmiddelen overbodig maakt. Bij banden met deze TractionSkin-technologie is inrijden niet meer nodig, aldus Conti. Mallen met de nieuwe coating worden (nog) niet voor alle motorbanden van het merk gebruikt.
  • Nieuwe banden zijn niet gevaarlijk. Je moet ze alleen rustig inrijden – zeker op de motor. Frank Switser: “Ik zeg het altijd, bij elke nieuwe band die ik monteer en tegen elke motorrijder die hier de deur uitgaat. En toch zijn er altijd weer mensen die zich onvoldoende inhouden. Vaak zijn dat overigens de meer ervaren rijders…”
  • Op YouTube vind je onder meer het illustratieve, ondertitelde filmpje How it’s made – Autobanden. In een ander filmpje laat Michelin duidelijk zien hoe een band in de mal gevormd wordt. Allebei de filmpjes gaan over autobanden, maar het principe blijft natuurlijk hetzelfde. Tips voor vergelijkbare filmpjes over motorbanden zijn welkom op media@motorrijdersactiegroep.nl.

Tekst:
Hugo Pinksterboer
Beeld:
MAG media
Eerder uitgegeven:
MAGazine 167, april 2020