Motorbanden: waar laat je ze?

Banden

Waar laat je zo'n versleten band? (foto: MAG)

Een kilometervretend MAG-lid schafte zijn eigen bandenwisselapparaat aan. Toen hij met z’n eerste setje zelf gedemonteerde banden bij de lokale afvalstraat kwam, werd hij geweigerd. Waar laat je je oude banden als ze daar niet welkom zijn?

Vanzelfsprekend vroeg de motorrijder naar het waarom van de weigering. Autobanden mocht je er immers wél afgeven, wist hij. De medewerker van de afvalstraat gaf als verrassend antwoord dat motorbanden wezenlijk anders zijn dan autobanden. Da’s dus niet waar, in elk geval niet als het om afvalstromen gaat. Wat was dan de echte reden?

Niets
In het Besluit beheer autobanden uit 2004, een aanscherping van een eerdere regeling, is vastgelegd dat producenten en importeurs verantwoordelijk zijn voor een milieuverantwoorde inzameling van de door hen geleverde autobanden. Om inzameling en verwerking mogelijk te maken, wordt bij de aanschaf van nieuwe autobanden een kleine afvalbeheersbijdrage in rekening gebracht. Wat dat met motorbanden te maken heeft? Eh, niets, letterlijk…

Vergeten
Inderdaad. Geloof het of niet, maar de regeling geldt alleen voor autobanden, inclusief banden van aanhangers, lichte bestelwagens en caravans. Onder de naam RecyBEM hebben de gezamenlijke bandenleveranciers zich verplicht om voor iedere nieuw geleverde autoband een oude band in te zamelen en te recyclen. Omdat motorbanden bij deze regeling vergeten werden en er dus geen verwijderingsbijdrage voor betaald is, word je door sommige afvalstraatbeheerders botweg geweigerd.

Service
Gelukkig is dat niet overal het geval. Er zijn afvalstraten waar je ook met je motorbanden van harte welkom bent. Soms gratis, soms tegen een kleine vergoeding. Wel is er eigenlijk altijd een maximum aan het aantal banden dat je mag inleveren. Dat voorkomt gratis dumping door zakelijke klanten. Spaar ze dus niet op, maar breng ze direct weg. Als je niet bij je afvalstraat terechtkunt, kun je kijken of je ze bij een motorzaak kunt afgeven. Motorzaken mogen de kosten die zij bij inlevering betalen natuurlijk aan je doorberekenen. Dat gaat om een euro of drie per band. Weet dat ze je daarbij pure service verlenen: ze verdienen er niets aan, en het innemen van de banden kost ze tijd en ruimte.

BlackCycle
Eind vorig jaar ging BlackCycle van start, een door Michelin gecoördineerd Europees project met als doel om het materiaal van versleten banden voor een veel groter deel aan de bandenindustrie terug te leveren. Het innovatieve proces dat daarbij ingezet wordt kwam in MAGazine 169 al heel kort ter sprake. Motorbanden worden bij BlackCycle wél meegenomen, zo hebben we begrepen.

Tekst:
Hugo Pinksterboer
Beeld:
MAG
Eerder uitgegeven:
MAgazine 172