Verzekerd op reis

Verzekeringen

Daar lag-ie dan... (eigen foto)

MAG-lid Miriam Rybier kan als geen ander duidelijk maken waarom het zo belangrijk is om goed verzekerd op reis te gaan. Bert Sluijer, haar schadebehandelaar bij MAG Verzekeringen, geeft aanvullende informatie. Het artikel sluit af met een korte omschrijving van het grote verschil tussen een ongevallendekking opzittenden en een schadedekking opzittenden. Doe er je voordeel mee!

We staan met de MAG-stand op de Ducati-dagen in Assen. Er nadert een vrouw in een rolstoel. Het is Miriam Rybier. Ze komt even buurten. Miriam en haar vriend Bert zijn enthousiaste Ducati-rijders; zij is redactielid van Strada, het clubblad van de Ducati Club Nederland. Samen hebben ze grote delen van Europa op de motor doorkruist. Vorig jaar, samen in Engeland op reis met hun Multistrada, ging het helemaal mis.

Vol geraakt
“Bij IJmuiden hadden we de boot genomen naar New Castle voor een lang weekend Schotland met Ducati-vrienden die we daar hebben. Sinds 2011 rijd ik zelf niet meer omdat mijn gezichtsvermogen door MS ernstig is aangetast, dus ik zat achterop. Op een provinciale weg reden we richting Carlisle. Na een uurtje rijden was er een file. Van de andere kant kwam er steeds een hele tijd niets en dan weer een rijtje tegenliggers. Kennelijk een verkeerslicht bij werkzaamheden. Het was warm. Dus steeds als er geen tegenliggers aankwamen reden we rustig met zo’n 30 of 40 km/u langs de file. In Engeland is dit toegestaan. Plotseling schoot een auto zonder richting aan te geven uit de file en werden we vol geraakt. De motor schoof de greppel in, ik bleef op de weg liggen. Twee vrachtwagens blokkeerden de weg om het verkeer te stoppen. Er kwam een politieman in burger bij die ook in de file stond. Hij regelde van alles, inclusief een getuigenverklaring. De traumahelikopter was er snel.”

Verzekeraar in actie
“In het ziekenhuis bleek dat ik zwaar gewond was: vier gebroken ribben, een geperforeerde long, gebroken teen, gekneusd onderbeen en een gescheurde schouderband en kniebanden. Eerst een week ziekenhuis in Engeland. Ik mocht niet vliegen en niet met de boot, dus ben ik met een ambulance via de Kanaaltunnel opgehaald. Die bracht me naar het ziekenhuis voor een knieoperatie. De motor is door een bergingsbedrijf gerepatrieerd. Mijn vriend Bert, die alleen een gekneusd ego had opgelopen, heeft op de dag van het ongeluk zelf meteen gebeld met Veldhuis Advies, het bedrijf achter MAG Verzekeringen, en met onze reis- en zorgverzekeraars. Veldhuis verzorgde direct de activering van onze motor- en schade-opzittendenverzekering.”

Alles gedekt
Met de combinatie van deze vier verzekeringen waren alle kosten van het stel gedekt. “De medische kosten, ook die in Engeland, vielen in principe onder onze zorgverzekering. De motor zelf was allrisk verzekerd en pas drie jaar oud. Daardoor kregen we het volledige aankoopbedrag uitgekeerd, zoals de MAG-polis belooft. We hebben er wat bijgelegd en konden zo een nieuwe Multistrada 1200S kopen.”
Ook alle andere kosten werden vergoed, van spullen die nodig waren om een week in Engeland te blijven in plaats van het geplande weekend, tot motorkleding en helmen, communicatieapparatuur, de taxi van en naar het ziekenhuis, revalidatie en fysio, de huur van een scootmobiel, huishoudelijke hulp en zelfs het eigen risico van onze zorgverzekering.” De aanvullende schadeverzekering voor opzittenden speelde daarbij een belangrijke rol: zaken die door andere verzekeringen niet of niet volledig gedekt waren, werden vanuit deze verzekering alsnog vergoed.

Miriam en Bert: "Er is ons veel zorg uit handen genomen." (foto: Carlijn Willms)

Aansprakelijkheid
“We hebben een dashcamopname van iemand die in de file stond, waarop de hele toedracht van het ongeluk te zien is. Die opname toont aan dat wij geen schuld hadden. Niet dat dit voor de kostenvergoeding in dit geval uitmaakte, want de aanvullende opzittendenverzekering keert uit ongeacht wie de schuldige is. Wel is het heel fijn dat de juridische aansprakelijkheid via Veldhuis Advies met de Engelse tegenpartij uitgevochten wordt. Zo is ook die zorg ons uit handen genomen. We hebben ook een rechtsbijstandverzekering, maar die bleek in dit geval dus niet nodig.” Met de nieuwe Ducati deed het stel de geplande trip eind augustus opnieuw. Zonder problemen, dit keer. “Alleen die 420 kilometer door de stromende regen op de terugweg was wat minder. Maar je weet het: slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding,” lacht Miriam. “En wij kwamen kurkdroog thuis!”

De schadehandelaar aan het woord
Bert Sluijer kent Miriams verhaal door en door. Als schadebehandelaar kan hij perfect uitleggen hoe de MAG Motorpolis en andere verzekeringen op elkaar aansluiten. “Het was heel goed dat Miriam en Bert hun relatief jonge motor nog allrisk verzekerd hadden. Zo waren ze in staat om eigenlijk meteen een nieuwe te kopen. De schade-opzittendenverzekering is heel belangrijk, zoals ze zelf ook al aangaven. Bij een niet-eenzijdig ongeluk vergoedt deze verzekering namelijk de kosten die je normaal gesproken eerst bij een schuldige tegenpartij zou moeten claimen, meestal tot een bedrag van een miljoen euro. Die aansprakelijkheid speelt bij deze schade geen rol, gelukkig. Een jaar na het ongeval is dat namelijk nog steeds een discussiepunt met de tegenpartij, die ook bij zijn verzekeraar schade heeft geclaimd. En zelfs het Engelse politierapport is nu, bijna een jaar later, nog steeds niet binnen.”

Lege handen
“Als Miriam en Bert geen schade-opzittendenverzekering hadden gehad, hadden ze dus nu nog steeds met lege handen gestaan. Zonder die aanvulling op de motorverzekering ben je afhankelijk van de tegenpartij, van de snelheid van administratieve en juridische procedures, van getuigenverklaringen. Zolang er geen duidelijkheid is over schuld, moet je zelf alle kosten betalen,” tipt Sluijer. Goed om te weten: Een schade-opzittendenverzekering kun je aanvullend op je motorverzekering afsluiten, ongeacht of je allrisk of alleen WA verzekerd bent.

Dekking motorverzekering
De MAG motorpolis kent een nieuwwaarde- en een aanschafwaarderegeling, afhankelijk van de gekozen dekking. Sluijer: “Ben je de eerste eigenaar van een nieuwe motor, dan krijg je bij een ongeluk tot drie jaar na aanschaf het oorspronkelijke aanschafbedrag vergoed. De vergoeding daarna gaat volgens een afschrijvingsregeling die meestal veel gunstiger is dan wanneer alleen de dagwaarde vergoed zou worden. Voor gebruikte motoren hebben we een vergelijkbare aanschafwaarderegeling. Zo heb je met relatief weinig bijbetaling een nieuwe of andere motor. De motor van Bert en Miriam was allrisk verzekerd en slechts drie jaar oud; ze konden daarom met een bescheiden bijbetaling meteen een nieuwe motor kopen. Daarnaast dekt die motorverzekering ook schade aan motorkleding, helm, bagage en accessoires zoals je intercom. En als de schade hoger is dan het maximum van de motorpolis kan de schade-opzittendenverzekering dus uitkomst bieden.”

Extra kosten
“Medische kosten in het buitenland worden vergoed door je Nederlandse zorgverzekeraar. Behalve natuurlijk je eigen risico, maar dat kun je claimen bij de schade-opzittendenverzekering,” vertelt  Sluijer. “In het buitenland zoals in Italië en Spanje zijn medische behandelingen soms veel duurder dan in Nederland. Of je wordt er naar een dure privékliniek gebracht. Je medische kosten zijn dan hoger dan wat je Nederlandse zorgverzekering dekt: die vergoedt op basis van Nederlandse tarieven. De hogere buitenlandkosten moet je dan meestal zelf bijbetalen. Als je een reisverzekering hebt met een dekking van medische kosten, kun je eerst daar je extra kosten claimen. En als dat nog niet voldoende is, dan kan de schade-opzittendenverzekering de overige medische kosten opvangen.”

Alarmcentrales
Bij een ongeluk in het buitenland bel je het best direct de alarmcentrales van je zorg-, reis- en motorverzekeraar. Voor je motorverzekering staat dat telefoonnummer op je groene kaart. Sluijer: “De alarmcentrales zorgen zelf voor onderlinge coördinatie: meestal neemt eentje de leiding om alles goed te regelen. Die alarmcentrale heeft contact met bergers, met ziekenhuizen, met garages en andere partijen. Het contact met de verzekerde loopt dan via die alarmcentrale; daar zit Veldhuis Advies niet tussen. Bij ongelukken in het buitenland geven we de afhandeling ter plekke over aan de Europeesche Verzekeringen; die beschikt over lokale kantoren voor juridische en verzekeringszaken. Wij checken of alles goed gaat en trekken zo nodig aan de bel, bijvoorbeeld wanneer iets te lang duurt.”

Dekking motorverzekering
De MAG motorpolis kent een nieuwwaarde- en een aanschafwaarderegeling, afhankelijk van de gekozen dekking. Sluijer: “Ben je de eerste eigenaar van een nieuwe motor, dan krijg je bij een ongeluk tot drie jaar na aanschaf het oorspronkelijke aanschafbedrag vergoed. De vergoeding daarna gaat volgens een afschrijvingsregeling die meestal veel gunstiger is dan wanneer alleen de dagwaarde vergoed zou worden. Voor gebruikte motoren hebben we een vergelijkbare aanschafwaarderegeling. Zo heb je met relatief weinig bijbetaling een nieuwe of andere motor. De motor van Bert en Miriam was allrisk verzekerd en slechts drie jaar oud; ze konden daarom met een bescheiden bijbetaling meteen een nieuwe motor kopen. Daarnaast dekt die motorverzekering ook schade aan motorkleding, helm, bagage en accessoires zoals je intercom. En als de schade hoger is dan het maximum van de motorpolis kan de schade-opzittendenverzekering dus uitkomst bieden.”

Extra kosten
“Medische kosten in het buitenland worden vergoed door je Nederlandse zorgverzekeraar. Behalve natuurlijk je eigen risico, maar dat kun je claimen bij de schade-opzittendenverzekering,” vertelt  Sluijer. “In het buitenland zoals in Italië en Spanje zijn medische behandelingen soms veel duurder dan in Nederland. Of je wordt er naar een dure privékliniek gebracht. Je medische kosten zijn dan hoger dan wat je Nederlandse zorgverzekering dekt: die vergoedt op basis van Nederlandse tarieven. De hogere buitenlandkosten moet je dan meestal zelf bijbetalen. Als je een reisverzekering hebt met een dekking van medische kosten, kun je eerst daar je extra kosten claimen. En als dat nog niet voldoende is, dan kan de schade-opzittendenverzekering de overige medische kosten opvangen.”

Ongevallen- of schadedekking voor opzittenden: het verschil
Het grote voordeel van een aanvullende opzittendenverzekering is dat er altijd uitgekeerd wordt, ongeacht wie er aansprakelijk is. Wel is er een heel groot en vaak onbekend verschil tussen de ongevallen- en de schadedekking van de opzittendenverzekering.
Een ongevallendekking opzittenden dekt alleen de verzekerde persoon zelf. Er wordt een vast geldbedrag uitgekeerd als iemand door een motorongeluk overlijdt of blijvend invalide raakt. Feitelijk gemaakte of toekomstige kosten spelen geen rol. Naar de werkelijke schade wordt niet gekeken.
Een schadedekking opzittenden is veel uitgebreider. Deze verzekering dekt voor zowel de bestuurder als de voor duopassagier de werkelijk geleden letsel- en materiële schade die door het motorongeluk veroorzaakt zijn, voor zover die kosten niet al op andere wijze, bijvoorbeeld door de zorg- of reisverzekering, worden vergoed. Het artikel hierboven geeft een aantal voorbeelden van wat deze dekking allemaal kan inhouden.

NB: Aan dit artikel kunnen geen rechten ontleend worden.

Tekst:
Harold de Bock
Beeld:
Duoportret: Carlijn Willms
Eerder uitgegeven:
MAGazine 158