Ja, de MAG staat voor veiligheid. Nee, de MAG wil geen verplichting op het dragen van goedgekeurde motorkleding. Ja, het lijkt ons slimmer om motorkleding, laarzen en handschoenen te dragen als je op je motor(scooter) stapt. Nee, we willen geen verbod op het dragen van een korte broek. Leg ’s uit?
Bijna jaarlijks staat de vraag om een verplichte opfriscursus voor motorrijders op de politieke agenda. Daar zijn we tegen, zoals we in MAGazine 188 uitgebreid toelichtten. Iets minder vaak komt ook de vraag om de invoering van verplichte motorkleding weer terug. Ook dat zullen we altijd blijven tegenhouden. Waarom we dat doen is niet iedereen duidelijk, en er zijn zelfs wel eens leden opgestapt omdat ze het hierin hartgrondig met ons oneens waren.
Fatbikers
Nu een groeiend aantal steden overgaat op een maximumsnelheid van 30 km/u zijn we meer dan ooit overtuigd van onze positie in deze discussie. Het kan toch niet zo zijn dat je je op de motor verplicht in CE-gecertificeerde motorkleding moet steken als je samen met hordes in korte broeken en zomerjurkjes gestoken fatbikers richting strand tuft of van de ene kant van Amsterdam of Groningen naar de andere probeert te komen? Nee, we wijzen nooit naar andere weggebruikers, ook niet als het op verkeersgeluid aankomt. Maar het is natuurlijk niet logisch dat wij beschermende kleding zouden moeten dragen als die plicht niet ook voor e-bikers, scooteraars en wielrenners zou gelden – om het over longboarders, steppers en skaters maar niet te hebben.
Grenzen
Dat zeggen we niet zomaar. Het internationale onderzoek Dynamics of Motorcycle Crashes (2020; MAGazine 170) liet duidelijk zien dat de snelheid op het moment van de impact bij ongevallen geen relatie heeft met de ernst van het letsel. Niet te geloven, maar wel waar. Wat ook vaak niet geloofd wordt, is dat motorkleding je niet of nauwelijks beschermt tegen levensbedreigend letsel als je met 25 km/u of meer op een obstakel klapt. Die snelheid haal je al op een e-bike of de enkele overgebleven snorscooter, en wielrenners rijden gemiddeld (!) dik boven de 30. Geen schijn van kans dat zij ooit in beschermende bekleding moeten gaan rijden. Maar wij wel, verplicht? Niet dus. Over 30 km/u gesproken: wist je dat dit de hoogste snelheid is waarmee motorhelmen getest worden? Daarmee zeggen we niet dat je die helm boven die snelheid net zo goed af kan zetten, maar wel dat ook de beste protectie z’n grenzen heeft.
Klussers
De terugkerende vraag om verplichte opfriscursussen en verplichte CE-gecertificeerde motorkleding laat zien dat motorrijden als ‘gevaarlijk’ geldt. Klussen niet, om maar iets te noemen. Niemand vraagt om opfriscursussen of verplichte persoonlijke beschermingsmiddelen voor klussers. Nee, we wijzen niet graag naar anderen, maar we weten wel dat er in 2009 in totaal 1.300 zwaargewonde motorrijders geteld werden terwijl er in het jaar ervoor 29.000 doe-het-zelvers op de spoedeisende hulp terecht kwamen en er bijna twee keer zoveel een medische behandeling nodig hadden.
Au
We schrijven in MAGazine met regelmaat over uitstekend draagbare, optimaal beschermende motorkleding. Dat doen we omdat we liefst alle motorrijders in zulke kleding zien rijden. Dus natuurlijk hopen we voor de scooterrijder op de foto van harte dat hij niet onderuit gaat. Voorzitter Hans-Martin Don maakte het van dichtbij mee, vorig jaar. “Ik reed met een groep vrienden door Frankrijk toen er een hert op ons pad kwam. Ik raakte het dier het eerst, daarna was de man die achter me reed aan de beurt. Hij droeg een gewone spijkerbroek, ik een motorjeans met een motorlegging eronder. Zijn been lag van onder tot boven open, het mijne niet.”
Handschoenen
In Frankrijk is behalve een helm ook een paar goedgekeurde motorhandschoenen verplicht. Dat laatste gaat in Spanje ook gebeuren, met als aanleiding dat het aantal motordoden zo gestegen was. Nu is zonder handschoenen op de motor stappen net zo slim als zonder veiligheidsbril met je haakse slijper aan de gang gaan, maar het eerste sterfgeval moeten ze nog voorkomen. Symboolpolitiek, dus.
Huppelen
Hetzelfde geldt voor België, waar je behalve die helm verplicht bent om lichaamsbedekkende kleding te dragen. Aan de kwaliteit van die kleding wordt geen enkele eis gesteld, maar als je je in een korte broek op de motor in het verkeer begeeft, kan je wel een bekeuring verwachten. Dat wekt ontegenzeggelijk de schijn dat een willekeurige lange broek, een vest of een colbertje je huid heel zou kunnen houden. Is die jongen in die joggingbroek hieornder beter beschermd dan de scooterrijder boven dit artikel? Nou nee, afgezien van z’n handschoenen. Kijk wat er gebeurt als een huppelend kind in spijkerbroek met pakweg 4 km/u onderuit gaat. Gat in de broek, bloed op de knie. Verzesvoudig die snelheid in gedachten, en het beeld wordt duidelijk. En leidt de verplichting om een lange broek te dragen ertoe dat motorrijders dan maar meteen een motorbroek kopen? Nou, nee: op een zomers terras zit je echt lekkerder in een linnen broek dan in de allerluchtigste doorwaaimotorbroek.
Vrijheid
Dat schijnveiligheid niet zomaar een kreet is, zie je ook aan het feit dat het vooral scooter- en cruiser- of customrijders zijn die zich in korte broek, T-shirt en slippers in het verkeer begeven. Scooters geven een gevoel van veiligheid door hun plaatwerk, die andere motoren door hun relatief lage gereden snelheden. Dat dat plaatwerk je alleen tegen de wind beschermt en je geen 100 hoeft te rijden om zwaar letsel op te lopen, zal duidelijk zijn – maar het voelt anders, weten we ook uit ervaring. Maar een verbod op die korte broek en die slippers? De MAG staat voor vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. We mogen zelf weten of we roken, drinken of drugs gebruiken. We mogen zelf weten of we gaan klussen, voetballen, bergklimmen of wielrennen. Dus we willen ook dat we zelf mogen kiezen voor het dragen van beschermende kleding. En we doen er alles aan om ervoor te zorgen dat motorrijders die keuze maken.