E10? Benzineverbeteraars!

Onderhoud en techniek

Slechts een milliliter per liter benzine...

Ze waren er al langer, maar pas sinds de invoering van E10 gaan de flesjes als warme broodjes over de toonbank: additieven die de strijd aangaan met de kwalijke effecten van ethanol. Wat kun je ervan verwachten?

De producten die E10 geschikt maken voor voertuigen die daar niet – langdurig – op kunnen rijden, doen in grote lijnen allemaal hetzelfde. Heel in het kort:

  • Ze vertragen de aantasting van metalen, kunststof en rubber onderdelen door ethanol.
  • Ze binden het door de ethanol aangetrokken vocht, zodat startproblemen en fasescheiding (scheiding van de brandstof in een laag water onderop, een laag ethanol in het midden en een laag benzine bovenop) tegengegaan worden.
  • Ze helpen om afzetting van door E10 veroorzaakte residuen te voorkomen.

Verbruik
Daarnaast wordt genoemd dat het gebrek aan smerende eigenschappen van ethanol gecompenseerd wordt. Of een additief ook voorkomt dat je motor met E10 meer brandstof (zo’n 3,5%) gaat verbruiken? Een enkele fabrikant zegt van wel; anderen stellen dat dat met 1 ml additief op 1 liter benzine nooit mogelijk is. De waarheid kun je zelf makkelijk achterhalen.

Motorex en Putoline: twee bekende benzineverbeteraars

Voldoende kilometers
Volgens de leveranciers van Motorex Ethanol Treatment en Putoline Fuel Fighter kun je met hun producten ook E10 tanken als je voertuig daar niet geschikt voor zou zijn. Dan moet je het wel bij elke tankbeurt en altijd in de juiste dosering gebruiken. Bovendien moet je minstens elke twee weken echt een flink stuk rijden. Doe je dat niet, dan ben je beter af als je ethanolvrije Euro 98 tankt.

Veroudering
Beide deskundigen benadrukken dat wondermiddelen niet bestaan. Additieven gaan natuurlijke veroudering van slangen en afdichtingen niet tegen en ze herstellen geen schade die eerder al door veroudering – al dan niet in combinatie met E5-gebruik – veroorzaakt werd.

Stabilisator
De genoemde additieven kosten je ongeveer een euro per tankbeurt. Dat is dus een stuk voordeliger dan Euro 98 tanken. Additieven van andere merken zijn ongeveer even duur in gebruik. Om je motor te laten overwinteren, gebruik je niet deze additieven maar een brandstofstabilisator. Doe dat altijd in combinatie met een ethanolvrije Euro 98, of gebruik een speciale motorbrandstof zoals Exomaxx.

Toekomst
Hoe lang het nog duurt is onbekend, maar dat ook ‘pure’ benzines als Euro 98 gaan verdwijnen, is eigenlijk zeker. In Brazilië rijden de meeste auto’s op E100 (!) en E25, terwijl 85% van het Amerikaanse wagenpark al geschikt zou zijn voor het door getapte E15.

Dank!
Voor dit artikel spraken we onder meer met Hans Razenberg van Ariete Holland, leverancier van Motorex Ethanol Treatment, en Bernard Voortman van Putoline Oil, leverancier van Putoline Fuel Fighter.

Tekst:
Hugo Pinksterboer
Beeld:
Hugo Pinksterboer, MAG
Eerder uitgegeven:
MAGazine 165