Met een beetje liefde: onderhoudstips

Onderhoud en techniek

Check de dikte van je remvoeriingen: hier dus!

Je haalt plezier uit je machine, stelt Jennifer!!, dus mag je 'm best wat liefde teruggeven. Zelf doet ze dat het hele jaar door. Ben je niet zo'n sleutelaar, denk dan in elk geval af en toe aan de vaste aandachtspunten: banden, remmen, aandrijving, verlichting, olie en de rest. En liefde dus!

Als de zon weer vaker gaat schijnen ben ik vooral blij dat ik niet meer als een pinguïn op m’n motor zit, in dat dikke winterpak. Wat een gevoel van vrijheid als ik weer mijn kevlarspijkerbroek en mijn zomerhandschoenen kan dragen! Dat ik onderweg weer meer motorrijders tegenkom, maakt me al even blij. Ik vraag me alleen wel eens af of ze hun motoren voor en na de winterstop nog wel wat extra aandacht gaven. Die aandacht komen mijn motoren nooit tekort. Daar vind ik sleutelen veel te leuk voor. Voor de aandacht die elke motorfiets nodig heeft, als je veilig wilt rijden, hoef je helemaal niet te kunnen sleutelen. Gewoon de standaard checkpunten nalopen is genoeg. BRAVO, weet je nog?

Banden
Die B staat voor je banden, hopelijk de enige onderdelen van je motor die contact met de weg hebben. Hoe goed dat contact is, hangt om te beginnen af van je bandenspanning. Controleer die liefst met koude banden, dus voor je van huis gaat. Bandenspanningsmeters bij tankstations zijn vaak stuk of onbetrouwbaar, en je hebt meestal een verloopstukje nodig. Een eigen bandspanningsmeter kost bijna niks. Zelf heb ik voor een paar tientjes een draagbare Airman-compressor gekocht. Kan ik ze niet alleen controleren maar ook oppompen.
De profieldiepte kun je (laten) meten, maar houd ook de slijtnokjes in de groeven in de gaten. Als ze op gelijke hoogte liggen met het loopvlak is het hoog tijd voor nieuw rubber. De leeftijd van de banden wordt vaak vergeten. Zijn ze ouder dan vijf jaar, laat ze dan voor de zekerheid even checken. Oude banden harden uit en bieden minder grip. Vier cijfers op de zijkant geven aan wanneer de band gemaakt is. De eerste twee staan voor het nummer van de week, de laatste twee voor het jaartal.

Bij mijn XT moet ik de verlichting zelf in de gaten houden.

Remmen
De R van je remmen vraagt net zoveel aandacht. De dikte van de voering van je remblokjes is meestal makkelijk te checken. De pijl op de foto bij dit artikel laat zien waar je moet kijken. Is die voering verdwenen, dan rem je met staal op staal. Dat remt belazerd, en remschijven overleven die aanslag meestal niet. Die remschijven zelf slijten overigens ook. De minimale dikte staat vaak op de schijf of in je handleiding. Worden ze te dun, dan kunnen ze breken of oververhit raken en kromtrekken. Nee, die kans is niet meteen heel groot. Maar echt wel groot genoeg.

Aandrijving
De A staat voor je aandrijving. Ik ben een grote fan van Osco, een doseersysteem dat mijn ketting automatisch smeert. Dat werkt prima, maar voor een lange rit of als het echt erg regent pak ik toch graag een oude tandenborstel om mijn ketting lekker in het witte vet te zetten. Zo blijven mijn tandwielen ook nog eens in goede staat. De ketting zelf slijt ook: kun je hem aan de achterkant verder dan een halve tand van het tandwiel trekken, dan wordt het tijd voor een nieuwe. De kettingspanning controleren gaat net zo makkelijk. Je moet hem in het midden een centimeter of twee op en neer kunnen bewegen. Laat iemand anders dat checken terwijl je zelf op je motor zit. Het checken van het oliepeil in je cardan kun je zelf doen, maar veel motorrijders laten het aan hun monteur over.

Verlichting en meer
De V staat om te beginnen voor je verlichting. Moderne motoren geven vaak aan dat er een lamp stuk is, maar bij die van mij moet ik het zelf in de gaten houden. Ik doe dat echt voor elke rit, en ik vertel later nog wel eens waarom. Vergeet je je remlicht niet? De V staat ook voor vloeistoffen. Hou het niveau van je remvloeistof in de gaten. Kun je het niet goed zien, schroef het potje dan niet open maar laat er een specialist naar kijken. Als je een vloeistofgekoelde motor hebt, moet je het niveau van je koelvloeistof regelmatig checken. Doet dat altijd bij de K van Koude motor! Voorvork en vering beginnen met diezelfde V. Hou je voorvorkpoten schoon zodat ze je voorvorkkeerringen niet beschadigen en kijk of er geen olie langs die keerringen lekt. De vering en de demping zelf laat ik liever aan een specialist over.

Olie
De O staat voor olie. Het bloed van je motor, zegt het handboek van mijn XT. Het checken van mijn oliepeil hoort bij mijn vaste wekelijkse onderhoud. Dat is vooral omdat die oude eenpitter nogal eens wat olie verbruikt. Tip: bij de ene motor moet je de olie peilen als hij op de zijstandaard staat, bij de andere moet hij rechtop staan.

Liefde
En dat was het alweer, het lijstje aan basisonderhoud. Handige kapstok voor een veilige motor. Moeilijk is het allemaal niet en je leert je eigen motor beter kennen, net als bij een goede schoonmaakbeurt. Doe het gewoon, af en toe. Of je een doorrijder bent of niet: je haalt plezier uit die machine, dus mag je ‘m best een beetje liefde teruggeven!

Tekst:
Jennifer Hemmens
Beeld:
MAG media
Eerder uitgegeven:
MAGazine 167