Pont- en toltarieven: betalen we teveel?

Politiek en regelgeving

We krijgen een mailtje van een verontwaardigde motorrijder: een overtocht op een pont van Stichting de Maasveren kost hem voor de motor hetzelfde als voor een auto. ‘En dat terwijl bijna alle veerdiensten ongeveer de helft rekenen,’ stelt hij. Maar klopt dat?

We ging het na. En nee, het klopt niet. We deden een online steekproef en ontdekten dat er bijna net zoveel verschillende tariefstellingen als veerdiensten zijn. Bij elkaar zijn dat er ruim driehonderd. Iets meer dan honderd veerdiensten zijn louter recreatief en maar een deel van het jaar in de vaart. Daarnaast zijn er 88 zelfbedieningsveren. Het grootste deel van de veerdiensten is utilitair: ze varen omdat er geen redelijk alternatief over de weg is. ‘Zonder veren zouden automobilisten (en motorrijders, voegen wij maar toe) jaarlijks honderden miljoenen kilometers moeten omrijden,’ schrijft de maritieme nieuwssite Schuttevaer.

Wakker
Bij een groot aantal veerdiensten betaal je voor een overtocht met de motor minder dan met de auto. De verhoudingen variëren. Soms betaal je inderdaad de helft, vaak iets meer: Bij Huissen-Loo vragen ze € 1,70 tegen €2,20, bijvoorbeeld, en in Doornenburg € 1,50 tegen € 2,50. Allemaal geen bedragen om van wakker te liggen. Waar je als pontbaas in Doornenburg wel wakker van zou kunnen liggen is de prijslijst, die niet minder dan 29 verschillende tarieven telt.

Rijwielen
Veel andere veren rekenen hetzelfde tarief, bijvoorbeeld bij Veerdienst Bergstoep. Die krijgen wel de prijs voor de leukste prijslijst: motorfietsen staan er in de rubriek Rijwielen, terwijl auto’s en vrachtwagens ‘Rij- en voertuigen met mechanische kracht’ zijn. Minder grappig is dat ze voor onze ‘rijwielen’ dezelfde € 2,50 rekenen als voor auto’s. Dat is niet de bedoeling.

Meer dan twee
Nu gaan we op tarieven van maximaal twee piek geen actie ondernemen, maar betaal je meer dan € 2,00 en is dat hetzelfde tarief als voor auto’s geldt, laat ons dat dan weten op info@motorrijdersactiegroep.nl. Vermeld in dat mailtje behalve de prijs ook de website en het mailadres van de betreffende veerdienst. Dan maken wij er werk van.

Ook voor tol
Voor toltarieven hanteren we dezelfde stelregel. Bij de Westerscheldetunnel moesten motorrijders hetzelfde hoge tarief (€ 5,00) betalen als wat voor automobilisten gold. Daar hebben we dus actie op ondernomen, waarop dat tarief voor motorrijders gehalveerd werd. Per 2025 wordt er geen tol meer geheven.
Het e-toltarief voor de nieuwe, op 7 december te openen Blankbrugverbinding gaat € 1,51 bedragen. Daar gaan we dus geen actie op ondernemen. De tol voor deze weg, die de A15 en de A20 met elkaar verbindt, betaal je online. Dat doe je maximaal zeven dagen voor je rit of uiterlijk 72 uur erna. Rijd je er vaker, dan kan je ook automatisch betalen.

Tekst:
Vera de Bruijn
Beeld:
Mariska Grob Motografie
Eerder uitgegeven:
MAGazine 187