Als je bij temperaturen rond of onder het vriespunt op de motor zit, koelen je handen en je voeten het eerst af. Moet je die dan gaan verwarmen, of pak je beter de oorzaak aan? De titel van dit verhaal verraadt het antwoord al.
Bij kou wordt de bloedtoevoer naar je ledematen en de bloedvaten onder de huid verminderd: je lichaam concentreert zich op je vitale organen, dus worden huid, handen en voeten koud. Simpel. Dan is het net zo simpel dat je dat evenwicht het best herstelt door niet je handen en je voeten te verwarmen, maar je romp. Gerbing, Nederlandse specialist in verwarmde motorkleding, is de eerste om dat te beamen. “Verwarmde handschoenen zijn onze best verkopende producten, maar ons beste product is onze verwarmde binnenjas,” zo liet de woordvoerder van het in Apeldoorn (!) gevestigde bedrijf ons weten. We namen de proef op de som.
Waterwerend warm
Dat de verwarmde Gerbing-jas (€ 269,-) je prima warm kan houden, merk je al als je ‘m aantrekt: het Thinsulate-isolatiemateriaal maakt ‘m warmer dan veel onverwarmde midlayers. Het gebruikte materiaal is ook nog waterwerend, hoewel de jas natuurlijk niet als buitenjas bedoeld is. De voering is zacht en het jack is stijlvol genoeg om het gewoon te kunnen dragen. Doe je ‘m liever uit, dan kun je ‘m oprollen en ergens wegstoppen: de bedrading kan dat hebben.
Tocht voorkomen
Maatje L sluit nauw aan op een romp met confectiemaat L, met ruimte rond de hals. Het elastische materiaal belemmert je niet in je bewegingen en de net zo elastische manchetten voorkomen tocht. Wel is de jas aan de korte kant voor supersportrijders. Een apart model voor dames is er niet.
Slim
De jas heeft twee binnenzakken, twee borstzakken en twee steekzakken. Links zit ook nog een klein steekzakje waar de duidelijk gelabelde aansluitsnoeren voor stroom naar jas, handschoenen en broek of sokken uit tevoorschijn komen. De aansluitingen voor de handschoenen zelf zitten achter ritsjes in de mouwen. Met de juiste regelaars is de temperatuur per product apart te regelen. Een rits aan de binnenkant van de jas geeft toegang tot de bedrading. Slim.
In je nek
Fijne feature van de Gerbing is de voelbaar verwarmde kraag. Verder zitten er verwarmingselementen op de rug, de borst en je armen. De benodigde stroom wordt geleverd door je accu. Een kabel zit erbij, maar daarmee staat de hele verwarming op z’n hoogste stand. Misschien lekker bij 15 graden vorst, voor heel even, maar de jas kan echt niet zonder temperatuurregelaar.
Regelaars
Die temperatuurregelaars zijn er in drie modellen: eentje waar je ook je handschoenen mee kan aansluiten (€ 79,-), eentje met een schakelaar waarmee je naar keuze de temperatuur van jas en broek of sokken bedient (€ 89,-) en eentje voor alleen je jas (€ 59,-). De eerste twee regelaars hebben vijf genummerde verwarmingsstanden; de goedkoopste heeft er vier, die in kleuren weergegeven worden. Voordeel van dit model is dat hij met dat ene aansluitsnoer makkelijk in het kleine steekzakje past en dat je niet met losse snoeren zit als je geen andere verwarmde kleding gebruikt.
Zomers shirtje
Bij een temperatuur van -2 tot -3 C° (lager maakten we met de jas niet mee) was standje 2 van de vijf al voldoende voor een snelwegrit van anderhalf uur, en dat met niet meer om het lijf dan een T-shirt, de Gerbing en een gelamineerde, dus weinig tot geen warmte biedende motorjas. Bijkomend voordeel: die drielaags verpakking biedt onderweg een stuk meer bewegingsvrijheid dan een jas met drie of vier lagen eronder. Enige punt is dat je voor een meeting wel een vest of een jasje mee moet nemen, anders zit je midden in de winter als enige in een zomers shirtje aan tafel...
Eén snoer
In combinatie met de jas en een stel handkappen waren zomerhandschoenen voldoende tot een graad of twee boven nul, en iets bij lagere temperaturen deden waterdichte modellen het prima. Dat rijdt een stuk plezieriger dan winterhandschoenen. Ook voeten bleven aangenaam op temperatuur. Bijkomend voordeel van de jas boven een paar (accu-gevoede) handschoenen is dat je met slechts één snoertje te maken hebt. Net als die handschoenen is ook de jas met een optionele losse batterij te verwarmen.
Tip!
In een verwarmde-handschoenentest van vorig jaar lazen we dat de testwinnaar een “gemiddelde actieve verwarming” had, terwijl van de kooptip “het verwarmde oppervlak en de warmteprestatie niet bepaald ruim uitvielen.” Onze kooptip, voor iedereen die rond en beneden nul doorrijdt? Doe maar liever een verwarmde jas dan een paar handschoenen – en dan is deze Gerbing een prima keuze.