Bij de vier AAA-motorjeans die we eerder bespraken ontbrak het type jeans waarmee we later bij Roadskin kennismaakten. Tijd voor een aanvulling op het verhaal. De hoody die de Engelsen meestuurden sluit er prima op aan.
Het jonge Britse merk Roadskin begon met een paar rake pluspunten: niet alleen kwamen de eigenaren op de proppen met de beste motorkledingmerknaam die je maar kan bedenken, maar het duo rijdt nog allebei motor ook. Zoiets schept verplichtingen, en die komen ze goed na.
Kevlar
Roadskin wilde om te beginnen een motorspijkerbroek te maken die veiliger was dan wat de rest van de markt produceerde. Testen kunnen we dat niet, maar de bescheiden geprijsde Taranis Elite was wel de eerste spijkerbroek die bij het Engelse SATRA Technology Centre moeiteloos een AAA-certificering in de wacht sleepte. Roadskin maakt de broek van een weefsel van katoen met ruim een kwart Kevlar (aramide) en 19,4% polyethyleen. Waar de diepe steekzakken van gemaakt zijn is onduidelijk, maar het materiaal lijkt aanzienlijk motorsleutelbestendiger dan bij andere broeken.
Gaas
Anders dan de eerder in MAGazine besproken AAA-jeans is deze broek over de hele binnenzijde gevoerd met een dunne gaaslaag. Bij een schuiver helpt dat om de kans op schaafwonden te verkleinen. Hoe? Als je onderuit gaat, ontstaat er wrijving tussen broek en wegdek, en daarmee ook tussen broek en huid. Zelfs als de broek heel blijft, kan het katoen voor een lelijke schaafwond zorgen. De gaaslaag helpt om dat tegen te gaan: het materiaal vangt de eerste wrijvingsenergie tussen textiel en huid op.
Pasvorm
De combinatie van materialen met het gaas zorgt voor een vrij dikke en zacht aanvoelende broek, die ook op de broekband opvallend elastisch is. Dat draagt heel comfortabel, zowel op als naast de motor. Diezelfde eigenschappen zorgen er in combinatie met de pasvorm voor dat hij – in elk geval bij mij - vaak wat lager op de heupen hangt dan gepland. Het model lijkt daar op toegesneden: zo zitten de kontzakken ook centimeters lager dan bij een standaardmodel spijkerbroek.
Pijpen
Net als bij de andere motorjeans zijn de pijpen van de ook in damesmodel verkrijgbare (!) Taranis langer dan gebruikelijk. Logisch: op de meeste motoren zit je in een houding waarbij de onderkant van die pijpen een heel eind omhoog komt. De openingsfoto laat zien dat je daar bij de Taranis geen last van hebt. Nadeel is wel dat de broek duidelijk te lang is als je er mee aan de wandel gaat. Rijd je meestal met laarzen aan, dan kan je overwegen om de broek te laten inkorten.
Over je laarzen
Zoals je op de foto ziet, zit de recht gesneden Taranis vrij ruim om je benen. Dat geeft je de ruimte om ‘m ook over een gewone toerlaars te dragen, en het biedt enige ventilatie bij warme dagen. Wel is de broek duidelijk warmer dan jeans die we in MAGazine 182 bespraken. Dat maakte hem voor mij de ideale keuze bij temperaturen vanaf een graad of negen tot zestien, relatief goed beschermd op een GSA en een Pan-European. Fijne broek dus als je ook later of vroeger in het jaar nog graag in jeans rijdt. Draag je er een Windstopper-legging onder, dan kan je nog verder gaan. Op genoemde motoren waren voornamelijk op de snelweg afgelegde ritten van 45 minuten ook net onder het vriespunt nog te doen.
Tweelaags
Wil je nog een tandje veiliger op pad, dan kan je bij Roadskin terecht voor de Paranoid X. De met Kevlar versterkte buitenlaag van deze broek is identiek aan die van de Taranis, die op zichzelf al goed is voor een AAA-certificering. Ook het model is hetzelfde. Het verschil zit ‘m van binnen: de gaaslaag van de Taranis is bij de X vervangen door een voering van 100% Black Kevlar. Dat zorgt in de eerste plaats natuurlijk voor een nog betere bescherming. Daarnaast heeft de voering natuurlijk dezelfde anti-schaafwondfunctie als het gaas van de Taranis. Met die tweede laag zit de Paranoid X duidelijk voelbaarder om je benen, en hij is ’s winters ook net nog iets wat warmer – maar niet als je in de wind zit: Kevlar is net zo makkelijk doorwaaibaar als katoen.
ARMOURED HOODY
De kans dat je je motorjas aantrekt om even naar de supermarkt te lopen is vrij klein – maar met de hoody die we van Roadskin mochten proberen gebeurde het mij wel, op een koude dag. De Easyride II Armoured Hoodie is geen hardcore hoody, maar aan een motorjas doet hij niet denken. Als je ‘m draagt, voelt hij ook niet als een motorjas. Maar het is er wel degelijk eentje.
Soepel
Dat voel je ook als je ‘m van de kapstok pakt. De hoody weegt een kleine 2200 gram, inclusief level 2 schouder-, elleboog en rugprotectoren. Dat is niet heel veel minder dan een professioneel, gelamineerd en 100% waterdicht jack met dezelfde uitrusting. Het draagcomfort zit ‘m dus niet zo in het gewicht als wel in de zachte, soepele stof die in combinatie met de meegeleverde protectie goed is voor een AA-certificering.
Rug en borst
Twee beltloops in de boord van de jas moeten helpen voorkomen dat de soepele stof bij een val omhoog glijdt. Nog beter gaat dat als je ook een (standaard niet-meegeleverde) rugprotector plaatst. Met het oog op een borstprotector in toekomstige modellen zitten de binnenzakken relatief ver naar achteren. Dat verkleint meteen de kans dat de inhoud van die zakken bij een val voor letsel zorgt. De hoody heeft vanbinnen dezelfde gaaslaag als de spijkerbroek.
Tot 11
Net als de broek voelt ook de jas relatief warm aan, vooral op de redelijk strakke mouwen. Boven de pakweg 20-22° vond ik ‘m al snel te warm. Bij 18° was het met alleen een T-shirt eronder prima te doen, maar dan ging die jas bij stilstand wel direct uit. De stof waait iets door, maar echt koel wordt het niet. Bij lagere temperaturen komt de kou vooral door de flaploze rits naar binnen. Ik droeg ‘m met een midlayer eronder tot een graad of 11.
Rits
De bij motorjacks gebruikelijke verstelbare halssluiting ontbreekt bij de hoody. In plaats daarvan krijg je een tot halverwege de hals doorlopende YKK-rits die je in elke lagere positie kunt blokkeren. Mijn niet op de boordenknoopjes berekende strot past er precies in, zonder me de adem te benemen. Wel iets om bij aanschaf even op te letten.
Goretex en leer
De hoody kreeg een Hypora-voering mee, naast de bij de broek al beschreven gaasvoering. Met Hypora kan de jas een buitje prima hebben. Bij een serieuze bui trek je maar beter een jas met een serieuze Goretex-laag aan, zo liet Roadskin spontaan weten. Open en eerlijk, net zoals hun opmerking dat ze heel trots zijn op de kwaliteit van hun jeans, maar dat ze op het circuit toch echt in het leer rijden.
Draagbaar
De capuchon van de hoodie is eenvoudig afritsbaar. Dat maakt de jas ook voor niet hoody-isten prima draagbaar. En om die draagbaarheid gaat het, bij deze kleding: laat niets je in de weg staan om veilige spullen aan te trekken.
Protectie
De Taranis en de Hoody worden geleverd met level 2 protectoren van het Pakistaanse merk Smooth Ways. De afwerking van deze zachte, bij het dragen nauwelijks voelbare protectoren laat te wensen over, zoals de foto laat zien. Als upgrade kan je kiezen voor de lichtere en nog flexiberere Rheon-protectoren, die we niet hebben kunnen uitproberen. Ook deze protectoren zijn level 2.
PRIJZEN EN SITE
Taranis Elite: € 215,95
Paranoid X: € 237,50
Easyrider II Hoodie: € 169,95
De Roadskin-producten zijn in Nederland verkrijgbaar via www.roadskineu.com.
Prijzen onder voorbehoud van wijzigingen