Halvarssons Arvika doorwaai-jack en Rogen jeans

Kleding, helmen en meer

Toen ik een jaar of vijf terug in een motorkledingzaak om een doorwaai-jack met een lange verbindingsrits vroeg, werd ik aangekeken of ik gek was. Vreemd, want die relatief dunne, korte jacks zitten bij een schuiver direct ter hoogte van je schouders. Bij Halvarssons deden ze er wat aan: hun Arvika heeft zo’n rits dus wel. Daarmee rits je ‘m fluitend vast op al hun andere broeken, dus ook op de Rogen-jeans . Een prima zomercombi!

Het Arvika doorwaai-jack (€ 259,-) van de Zweedse fabrikant onderscheidt zich in de eerste plaats dus door die lange rits. Je zomeroutfit wordt daar een stuk veiliger door: maak je een schuiver, dan voorkomt die rits grote lappen blootliggend vel. Dat doet zo'n lange rits beter dan een (bij deze jacks lang niet altijd aanwezig) kort exemplaar. Bovendien is een lange rits makkelijker vast- en losmaken, dus zal je 'm eerder gebruiken. Voor een makkelijke pasvorm en de nodige bewegingsvrijheid zit de rits met een beperkt elastische band aan de jas vast.

Zomerset met lange verbindingsrits: volgens ons is Halvarssons de enige!

A’tjes en levels
De Arvika onderscheidt zich ook met een AA-certificering, waar de meeste op warm weer ontworpen doorwaaiers slechts één A’tje scoren. Zo’n dubbele A is wel zo’n veilig idee als je graag snellere bochten rijdt. Fijn dus dat Halvarssons ook level 2, type B-protectoren voor schouders en ellebogen meelevert. Die bieden meer bescherming dan de in zulke jassen gebruikelijke lichtere en kleinere level 1, type A-versies. Een rugprotector is optioneel. De nieuwe, eigen protectoren van het merk zijn zo soepel en goed geventileerd dat ze ook bij boven de 30° geen seconde in de weg zitten.

Borstprotector
Daarnaast heeft het jack pockets voor een eendelige borstprotector. Als je voor zo’n protector kiest, wordt aan- en uittrekken wel wat lastiger: de protector zit voor de helft in het ene borstpand; de andere helft moet je bij het aantrekken dus steeds in de pocket van het andere borstpand steken. Is dat een probleem? Niet voor iemand die bewust voor het dragen van zo’n protector kiest.

Airbagstretch
Derde feature is dat het meshjack voorbereid is op een eronder te dragen airbagvest. Om zo’n vest ook in opgeblazen toestand de ruimte te bieden, heeft de Arvika niet minder dan vijf stretchpanelen. Je kan dus gewoon voor een goed op je lijf aansluitende maat kiezen. Voor extra bescherming zijn schouders en ellebogen uitgerust met het merkeigen Hi-Art, een fancy afkorting van High Abrasion Resistance Textile. De combinatie van materiaal en een speciale weeftechniek zou zorgen voor een sterk gereduceerde wrijvingsweerstand en dus minder kans op letsel bij schuivers.

Met z'n stretchpanelen is de Arvika klaar voor een airbag.

Gaas
De grote gaaspanelen op borst en rug voorzien je ruimschoots van frisse lucht. Vreemd blijft het dat de Zweden het gaas op de armen niet direct in de rijwind maar opzij van je arm plaatsten. Op een naked maakt dat vermoedelijk eerder een verschil dan achter de ruit van mijn motoren, maar veel zal het niet zijn.

Klittenband
De manchetten sluiten met een rits; een aanvullende klittenbandsluiting ontbreekt. Als je wat langere armen hebt en je draagt zomerhandschoenen met een korte schacht, dan is het niet denkbeeldig dat een insect de opening in je manchet weet te vinden. Doorwaaihandschoenen met een langere schacht zijn de oplossing, maar daar zijn er niet veel van. Klittenbandsluitingen blijven dus een wens, zoals aan Halvarssons is doorgegeven.

Met kortere (zomer)handschoenen zou een klittenbandsluiting op de manchetten wel fijn zijn.

Protectoren
Halvarssons hanteert klittenband om de protectoren op hun plaats te houden. Dat heeft als voordelen dat ze niet verschuiven en dat je ze heel precies kunt plaatsen, maar als nadeel dat het door lastiger is om ze na een wasbeurt precies op dezelfde plek terug te zetten. De met vier zakken uitgeruste Arvika is er in een witte en een iets warmere zwart met grijze uitvoering. Met mijn XL-bovenkledingmaat had ik een maatje 56 nodig. Mooi: er is een apart damesmodel!

ROGEN AAA JEANS
Je kunt de Arvika natuurlijk aan elke andere Halvarssons-broek ritsen, maar ik koos voor hun Rogen-jeans (€ 209,-). Belangrijkste reden, naast de groeiende populariteit van zulke broeken, is dat dit bij ons weten de enige motorjeans met een lange verbindingsrits is. Lange ritsen zijn veiliger en in gebruik veel praktische dan de korte exemplaren. Ken jij nog andere modellen, laat het ons dan weten?

Te kort? Zeker niet!

Lichtgewicht AAA
De Rogen is geen doorwaaibroek, maar wel een prima alternatief. Zeker op motoren met een effectieve windbescherming, waar van doorwaaien op beenhoogte nauwelijks sprake is. Heb je meer rijwind, dan is de Rogen niet voelbaar warmer dan een paar gewone jeans. Bijkomend voordeel van de Rogen is dat hij ondanks zijn lage gewicht (zonder protectoren slechts 250 gram meer dan de 750 gram van een doodgewone Wrangler) toch goed is voor een AAA-certificering. Met een doorwaaibroek kom je niet verder dan twee A’tjes.

Protectie
Voor de enkellaags Rogen gebruik de fabrikant het eigen X-ARD, een weefsel van denim met aramide (een synthetische vezel met Kevlar als bekende merknaam). Net als de Arvika is de Rogen voorzien van met klittenband bevestigde level 2 protectoren, type A op de heupen en B op de knieën. En net als bij de Arvika moet je voor het uitnemen en terugplaatsen echt even de tijd nemen.

Passen
Over de Rogen lees je links en rechts dat de pijpen te kort zouden zijn. Dat gold voor mij zeker niet, met mijn jeanslengtemaat 32. Opvallend is wel dat Halvarssons geen lengtematen verkoopt; wel is er een 5 cm kortere versie.  Met mijn jeanstaillemaat 34 kwam ik bij de Rogen uit op mijn confectiemaat 52. De pasvorm wijkt iets af van wat ik van de meeste andere motorjeans ken: ik moet deze broek op bijna navelhoogte dragen om hem ook op dijhoogte goed te laten aansluiten. De pijpen zijn net wijd genoeg om ze over lichte toerlaarzen te kunnen dragen, en dun genoeg om ze erin onder te brengen. Net als de Arvika is ook de Rogen er in een heren- en een damesmodel. Compliment.

Conclusie
De voordelen van de twee A’tjes, het solide gevoel, de prima protectoren en vooral de lange rits van de Arvika wegen meer dan ruimschoots op tegen het missende klittenband bij de manchetten en de wat moeizaam terug te plaatsen protectoren. Het perfecte doorwaai-jack bestaat niet, maar deze komt wel heel dicht in de buurt. Samen met de lichte AAA Rogen vormt het jack een fijn zomerduo met veelbelovende bescherming van onder- en bovenstel. Halvarssons-dealers vind je in de advertentie op bladzijde 39, waar de hier besproken set in z’n geheel te zien is. Voor online-bestellingen kan je het best terecht bij www.hoflandmotoren.nl.

Tekst:
Hugo Pinksterboer
Beeld:
MAG media
Eerder uitgegeven:
MAGazine 192