Toppak voor topprijs
Ik geef het meteen maar eerlijk toe: als doorrijder kan je in Nederland nauwelijks zonder textielcombi, maar ik heb me er nooit echt lekker in gevoeld. Dat gold zowel voor de meerlaags pakken waar ik eerst in reed als voor de – net als deze Stadler – gelamineerde combinatie die ik daarna vijf of zes jaar droeg. Dat was ook zeker geen goedkoop pak, maar het voelde nog altijd wel als veel textiel. Het eerste wat me tijdens mijn debuutrit in dit nieuwe pak opviel, was dat het me nauwelijks opviel. En beter kan je ’t niet hebben, wat mij betreft. Ik bleek niet de enige te zijn: iemand die dezelfde combinatie aanschafte, zei dat het voor het eerst was dat hij zich in een textielpak geen Michelin-mannetje voelde. Het geheim zit ‘m vermoedelijk in de combinatie van een breed matenpakket, een goed uitpakkende – Noord-Europese – pasvorm en een slimme snit.
Gelamineerd?
Bij gelamineerde kleding is de waterdichte laag één met de buitenlaag. Dat zorgt ervoor dat het pak regenwater niet als een spons opzuigt, maar het er zoveel mogelijk af laat lopen. Na een bui is zo’n – altijd relatief duur – pak dus veel eerder droog, en het blijft ook na een paar flinke buien nog geurvrij. Het materiaal voelt wat stugger dan dat van motorkleding met een aparte waterdichte laag, en als je die kleding met die membraanvoering draagt is dat warmer dan gelamineerde kleding. Tip: Stadler is een van de weinige merken die een (aanzienlijk duurder) drielaags laminaat gebruiken. Die derde laag is een coating die het kwetsbare Goretex tegen slijtage beschermt.
Luchthappers
Veelrijders rijden vaak op motoren met de nodige windbescherming. Belangrijkste nadeel is dat het ’s zomers nogal warm kan worden: als je lekker uit de wind zit, hebben ventilatieritsen nauwelijks zin. Het gepatenteerde Stadler Air Scoop System (SASS) maakt een eind aan dat probleem. Op de mouwen, onder je armen, op de bijbenen en op je onderbenen zitten alles bij elkaar acht openritsbare luchthappers. De langs alle windbescherming, 30-litertanks en handkappen stromende lucht wordt daarmee voelbaar langs je armen, je benen en je body geleid, en zelfs je rug krijgt er wat van mee. Een compleet gaasjack is op stadstraag tempo nog net iets luchtiger, maar veel scheelt het niet. Wat wel veel scheelt, is dat dit pak zelfs met opengeritste airscoops nog altijd waterdicht is: het opgevangen water wordt via listige gaatjes afgevoerd. Wordt het opeens een stuk kouder, dan zijn zes van de acht luchthapperritsen tijdens het rijden dicht te trekken.

Detail, detail
De traditionele borstritsen op de jas hebben natuurlijk geen waterafvoer, maar met de lange linten aan de trekkers kan je ze tijdens het rijden makkelijk sluiten. De extra ruime overkapping voorkomt inregenen. Voor extra ventilatie is het rechterborstpand van de jas deels open te klappen. Met een eenvoudig stukje klittenband wordt voorkomen dat de dan loshangende halssluiting als een malle gaat klapperen. 
Moeiteloos
Als het regent moet je de schachten van je handschoenen makkelijk in je mouwen kwijt kunnen. Stadler bedacht daar een verbluffend simpele en effectieve constructie voor. Zelfs de schachten van een paar Dane winterhandschoenen verdwenen er moeiteloos in. Voor de broekspijpen werd dezelfde constructie gekozen. Toerlaarzen of offroadlaarzen met gespsluitingen? Geen probleem. Natte handschoenen laat je drogen in het gaasvak op de rug van de jas. 

Niks meer, niks minder
Die focus op praktische bruikbaarheid vind je ook op andere punten terug. Bij de meeste textielbroeken die ik droeg, verstel je de taille met klittenband boven je linker- en rechterheup. Niet zo handig, zeker niet als je de ene dag een spijkerbroek met riem onder je motorbroek draagt, en de volgende dag een dunne legging. Stadler koos voor een licht elastische broeksband die zich eenvoudig aanpast aan wat je eronder draagt. De twee drukknopen gaan dus altijd makkelijk dicht, waarna je de broek met een doorlopende riem met klittenbandsluiting fixeert. Dat zit altijd goed, en in één makkelijke beweging. Een nadeel van de geweven riem is wel dat er nogal makkelijk een slag in komt, maar die is er ook zo weer uit. De even doordachte riem van de jas heeft daar minder last van. Slim extraatje is de over de hele lengte van de broeksband lopende siliconenstrook, die voorkomt dat je bovenkleding uit je broek glipt. 
Ook voor buiken
Met z’n dubbele riemlussen komt de Quest Pro tegemoet aan buikige motorrijders die de riem liever een etage lager (dus onder die buik) dragen. De ophanglussen lijken bij deze broek wél op het totaalgewicht berekend. Dat zien we wel eens anders. Daarnaast zijn er nog drie lussen voor de optionele bretels uit eigen huis. Elastisch materiaal rond de knieën zorgt ervoor dat de broek ook als je staat goed blijft zitten. 
Prioriteit is rijden
Naast twee steekzakken heeft de broek twee ruime, opgestikte cargozakken. Fijn voor als je je jas ergens ophangt maar je je GPS, je telefoon en ander klein spul toch graag bij je houdt. Waterdicht zijn die zakken niet, maar het is dan ook niet de bedoeling dat je ze tijdens het rijden gebruikt. Stadler is daar sowieso geen fan van, werd tijdens de passessie uitgebreid besproken: sleutels en andere spullen in jas- en broekzakken kunnen bij een valpartij makkelijk voor extra letsel zorgen. Dat betekent niet dat er geen zakken zijn, natuurlijk, maar de jas heeft bijvoorbeeld geen steekzakken. Jammer als je met je verkleumde handen naar een voetbalwedstrijd van je kind staat te kijken, maar de firma legt de prioriteit bij veilig rijden. Geef ze ’s ongelijk. Binnenzakken heeft de jas overigens wel, net als twee kleine, makkelijk bereikbare zakjes op de bovenarmen.

Schortje
De jas heeft ook twee grote, waterdichte zakken aan de zijkant. Die verschoven naar die – voor dagelijks gebruik niet echt praktische – plek om ruimte te maken voor twee extra ritsen. Als je deze korte ritsen opent, komt het onderste deel van de voorkant van de jas als een soort schortje op je benen te liggen. Het regenwater loopt dan makkelijker weg en vormt minder snel de beruchte plas onder je kont. Heb je de zijzakken niet nodig, dan haal je ze makkelijk los. Net zo makkelijk is de riem waarmee je de wijdte van de jas eenvoudig afstemt op wat je er al dan niet onder aan hebt. Net als bij de broek, inderdaad. De wijdte van de mouwen is op twee plaatsen in te stellen. Door in de mouw weglopende riempjes is dat instelbereik op de onderarm opvallend groot. 

Woest weer
Wordt het echt woest weer, dan bestaat de kans dat regenwater vanaf je helm de aangenaam zacht gevoerde kraag inloopt. Dat voorkom je met de los aan te schaffen stormkraag, die je met drukknopen voor en achter aan de jas bevestigt. Niet de makkelijkste oplossing, maar effectief is het wel. De kraag is zo gesneden dat je helm hem compleet afdekt, wat de kraag vervolgens met je jas doet. Het dunne, met Goretex wind- en waterdicht gemaakte materiaal voorkomt dat de kraag water opzuigt. Voor de broek en de jas gebruikt Stadler Goretex Pro-laminaat. Die Pro-variant biedt een betere waterdichtheid, ademt beter en is slijtvaster dan het gewone Goretex. 
Topprijs
Stadler is niet het enige merk met motorkleding in deze prijsklasse, maar in die klasse wel de enige die uitsluitend in Europa produceert. Met een broek van € 1059,- en een jas van € 1599,- zit de combinatie op grofweg dezelfde prijs als de Rukka Armageddo en de Held Atacama. Rev’its topcombinatie kost wat minder, de Klim Badlands zit rond de drie mille. Daar kom je ook uit als je bij Stadler in de 10% hoger geprijsde grotere maten valt.
Zelf doen
Een thermovoering wordt niet meegeleverd. Beetje zunig, zou je kunnen zeggen, maar mijn ervaring is dat ik zulke voeringen zelden gebruikte. Wat je bij temperaturen beneden de pakweg zestien graden onder deze jas wilt dragen, kan je beter op je eigen thermostaat afstemmen. Eerst een gewoon vest, als het kouder wordt een windstopper en uiteindelijk een elektrisch verwarmde binnenjas, bijvoorbeeld, afhankelijk van temperatuur en lengte van de rit. 
Protectie
Ondanks de focus op veiligheid hebben zowel broek als jas een AA-certificering: de riante ventilatie rondom maakt een AAA onmogelijk. Stadler maakt hier bewust de keuze voor actieve in plaats van passieve veiligheid: goede ventilatie helpt ongevallen voorkomen. De aandacht voor passieve veiligheid zit ’m naast een keuze voor extreem slijtvaste materialen onder meer in de gebruikte Sas-Tec protectoren. Om een voorbeeld te geven: de level 2-knieprotectoren in de Quest-broek zijn bijna drie keer zo zwaar en anderhalf keer zo groot en zo dik als de level 1 protectoren in door MotoPlus als beste motorjeans geteste AAA Rokkertech Straight. Nadeel van deze protectorkeuze is dat je ze op een koude dag altijd even voelt zitten, bij en vlak na het aantrekken – maar dat is met de nadruk op even. Nog één opmerking over het aantrekken van deze combinatie: het gebruik van de verbindingsrits vraagt een soepel gestel, de nodige oefening en bij voorkeur beide. Een langere rits zou het sluiten ervan een stuk eenvoudiger maken. Stel je daar prijs op? Bestel hem dan mee. Alles kan.
Meer
Wat moet een mens met een artikel over zo’n duur pak? Vooral kijken wat er allemaal kan. Op andere textielcombinaties kom je sommige van de hier genoemde features ook tegen, maar vaak herken je die features pas als je weet dat ze bestaan. Wil je ze allemaal, zoals bij dit pak, dan moet je even diep in de buidel tasten. Vertellen we je er wel bij dat deze combinatie nog meer biedt dan we hier konden noteren. Heel in het kort is het de ideale oplossing voor iedereen die met één goed zittend pak elke dag wil kunnen rijden, met name dankzij de unieke luchthappers. De prijs zit ’m verder in zaken als de riante garantiebepalingen, de mogelijkheid van leenkleding bij de in eigen atelier uitgevoerde reparaties (ook aan Goretex!), een keuze uit broeken én jassen elk in 36 maten en de mogelijkheid van maatwerk. Dat ook de nodige overheids- en hulpdiensten in Stadler rondrijden is niet meer dan een kers op deze taart.
Dank aan MotoPort Wormerveer voor de nagelnieuwe Honda Africa Twin op de foto’s!