Innovv Third Eye en RC6

Productbesprekingen

Na positieve ervaringen met de dodehoekdetectie van Ducati en BMW waren we heel nieuwsgierig naar de kwaliteit van aftermarketsystemen. Van MAG-penningmeester Philip Heijning hoorden we goede verhalen over de door hem geïnstalleerde Innovv Third Eye. Het bedrijf bleek dat derde oog ook in combinatie met camera’s aan te bieden. We gingen ermee aan de slag.

We zeiden het ook al in de artikelen over de dodehoekdetectie op de Ducati Multistrada V4 (MAGazine 172) en de BMW R1300 GSA (MAGazine 187): als je niets dan bochtige weggetjes rijdt, schiet je met die ledjes op of in je spiegel niks op. Maar in groter stadsverkeer en op andere wegen waar je wel links – en rechts – ingehaald kan worden, is het serieus rustgevend om te kunnen zien dat er iemand in je dode hoek zit. Hans-Martin Don, die ook met de Third Eye reed, had een met de verkeerssituatie bij trajectcontoles vergelijkbare ervaring: tijdens een groepsrit bleven er motorrijders vaak langere tijd in zijn dode hoek hangen. “Dan zorgen die ledjes er wel voor dat je ze niet vergeet.”

Kiezen
De Innovv Third Eye bestaat uit twee uit massief aluminium gefreesde verklikkers met rood oplichtende ledjes, een aan de achterzijde te monteren radar en een centrale unit waar je een en ander op aansluit (Mirror Version, € 259,95). Als alternatief is er de gelijk geprijsde Watch Version, met de verklikkers in één compacte, ronde behuizing.

De twee autootjes op de Watch Version lichten rood op als er iemand links en/of rechts in je dode hoek zit.


Third Eye met camera's: RC6
Wil je het systeem uitbreiden met een dashcam, dan kom je voor honderd euro meer terecht bij de Innovv RC6. Die set bestaat uit de twee verklikkers van de Third Eye, een dashcam, een radar met ingebouwde camera voor de achterkant en een iets grotere centrale unit. Met z’n 4,5 x 1,5 x 7cm is er voor dat kastje altijd wel een plekje te vinden.

Dashcam voor....

... en camera plus radar achter
Monteren
Na aanschaf moet het spul nog wel gemonteerd worden. Hoeveel tijd dat kost, is vooral afhankelijk van de hoeveelheid plaatwerk die je moet (laten) verwijderen om snoeren en de unit weg te werken. Een uur of anderhalf, twee ben je vlot kwijt. De radar is met het meegeleverde materiaal meestal wel te monteren. Voor het monteren van de eventuele dashcam wordt beperkt montagemateriaal meegeleverd. Kom je daarmee niet uit, dan is er voor € 21,95 een uitgebreidere set te koop. De 3M-plakstrips in de verpakking lijken op veel berekend: na 10.000 kilometer en een half jaar buitenslapen zaten camera en verklikkers nog keurig op hun plaats.
Reken voor montage al snel op een uur of anderhalf, twee. Links in het midden zie je de centrale Innovv-unit, daar schuin onder de duidelijk gelabelde connectoren.

Twee smaken
Dodehoekdetectiesystemen reageren óf alleen op verkeer dat jou inhaalt (zoals bij Ducati) óf de leds lichten ook op als jij iemand passeert (BMW, bijvoorbeeld). Innovv koos nadrukkelijk voor de eerste variant. “Als die leds elke keer dat jij iemand voorbijgaat ook gaan branden, vallen ze nauwelijks nog op als je zelf ingehaald wordt,” zo legt woordvoerder Rock Liu uit. Klopt natuurlijk, en bovendien ben je er zelf bij als je iemand inhaalt. Het enige voordeel van de tweede variant is dat je ook een signaal krijgt als je bijvoorbeeld invoegt op een weg waar al iemand even snel rijdt als jij – maar dat had je als het goed is al moeten zien.

Ook fietsers
De Third Eye doet precies wat het systeem moet doen. De leds lichten op zodra iemand je dode hoek in rijdt, zoals de openingsfoto van dit artikel laat zien. Op dat moment rijdt dat voertuig een meter of zes, zeven schuin achter je. De rode lichtjes blijven branden tot de inhaler schuin voor je rijdt. De radar kan meerdere voertuigen tegelijk detecteren, dus als je links én rechts ingehaald wordt gaan beide leds branden. Anders dan de autootjes op de Watch Version (zie de foto) doen vermoeden spot het systeem al het andere verkeer, inclusief fietsers.

Piep
Het systeem kan ook een piep laten klinken als de led oplicht. Of je die piep ook echt hoort hangt af van hoe diep de unit weggestopt zit, van je snelheid en van de kwaliteit van je gehoor en je gehoorbescherming. Ik zette hem uit. Het luidsprekerknopje laat zich niet makkelijk bedienen, maar het werkt.

Toch niet
In de handleiding suggereert Innovv dat het systeem ook een inhaalwaarschuwing geeft (LCA, Lane Change Alert), maar om dat te kunnen doen zou het aan je boordsysteem gekoppeld moeten zijn: bij een echte LCA, zoals op de R1300 GSA, gaat er een led knipperen als je je knipperlichten aanzet om in te gaan halen. Zonder die koppeling lukt dat natuurlijk niet. De handleiding wordt nog aangepast.

Van achteren
Wel waarschuwt de Third Eye met knipperende leds voor achteropkomend verkeer (RCW, Rear Collission Warning), zij het niet al op de geclaimde 50 meter. Als je stilstaat en er dreigt serieus gevaar van die kant, dan komt die waarschuwing meestal te laat om nog adequaat te reageren. Rijdend ligt dat anders. Zo was ik blij dat ik acuut gewaarschuwd werd voor een uit het niets opdoemende bumperklever van het agressieve soort. Het voordeel van een in het systeem van je motorfiets geïntegreerde RCW is dat het snel achteropkomend verkeer kan waarschuwen door jouw knipperlichten te activeren. Dat kan de Third Eye natuurlijk niet.

Derde oog
Dodehoekdetectie voorkomt geen aanrijdingen, maar het maakt de kans wel kleiner en je rit net wat rustiger: als er zo’n ledje brandt, hoef je niet te kijken of je kan inhalen. Brandt het niet, dan kijk ik toch nog altijd even naast me voor ik van strook wissel. Macht der gewoonte. En ondanks al mijn goede voornemens en mijn 20.000 jaarlijkse motorkilometers kan ik niet ontkennen dat dit derde oog soms toch iets ziet dat ik zelf nog gemist had.

Goed genoeg
Zo voorkomen dashcams ook geen ongelukken, maar als het een keer fout gaat – met jou of met partijen voor of achter je – kunnen ze wel essentiële informatie bieden. GoPro-kwaliteit bieden de camera’s niet, maar ze zijn goed genoeg om in zulke gevallen van pas te komen. De dashcam heeft met 2K (2560 x 1440 pixels) een duidelijk hogere resolutie dan de bij de radar ingebouwde 1080p achtercamera (1920 x 1080). Kentekens van andere weggebruikers zijn meestal goed te lezen, zeker op kortere afstand. Een slecht gemikte regendruppel of vuil kan de kleine lenzen makkelijk halfblind maken, dus houd ze schoon. Beide camera’s zijn redelijk trillings- en schokvrij, maar de beelden zijn bij stilstand duidelijk scherper dan rijdend. De ingebouwde microfoon pikt rijdend vooral windgeruis op. Kanttekening bij de verder goed geconstrueerde dashcam is dat de miniatuurschroefjes van het klepje voor het micro-SD-kaartje niet geborgd zijn: als ze vallen, wordt het goed zoeken.

Geen topkwaliteit camera's, maar goed genoeg in geval van ongeval

Kaartje
Het los aan te schaffen kaartje moet een minimale schrijfsnelheid van 30 MB/s (U3) hebben. Een 256 GB-kaartje, goed voor een royale 18 uur opnames van voor- en achtercamera in de hoogste kwaliteit, kost je een tientje of drie. Het systeem maakt aaneensluitende opnames met een instelbare duur van,1, 3 of 5 minuten. Filmpjes met de kortste opnameduur zijn het snelst via de ingebouwde wifi naar je telefoon te downloaden, maar ik koos voor 5 minuten. Dat maakt de zoektocht naar de juiste beelden net iets makkelijker. Is het kaartje vol, dan maken de oudste opnames plaats voor de nieuwste. Goed om te weten: als het contact uitgezet wordt, blijft het systeem nog twee minuten filmen. Dat kan handig zijn als de stroom er door een klap af gaat.

Doen of niet?
Zonder dodehoekdetectie kan je prima rijden, maar met geeft net wat meer rust en zekerheid. Als je ervoor kiest, ga dan niet voor een Ali-setje van een paar tientjes: je leven kan er zomaar van afhangen. Op basis van onze ervaring over een heel ruim jaar, bij elkaar opgeteld, kunnen we je de Third Eye zonder meer aanbevelen. De RC6 is met z’n camera’s net iets completer – en je weet maar nooit of die camerabeelden nog eens van pas komen. Hier al wel!

Voor de verklikkers van de Mirror Version is op elke spiegel wel een plekje te vinden.
Tekst:
Hugo Pinksterboer
Beeld:
MAG media, Innovv
Eerder uitgegeven:
MAGazine 195, december 2025