We schreven het al eerder: de dreiging van een motor-APK komt weer dichterbij. In een schriftelijk interview vroegen we minister Tieman van Infrastructuur en Waterstaat om zijn visie op het voorstel van de Europese Commissie. Ook kaartten we de rol van de motorfiets als mobiliteitsoplossing en de onderwerpen motorgeluid en weginrichting kort aan.
Tot nu toe waren lidstaten in de gelegenheid om motorfietsen vrij te stellen van een verplichte technische keuring. De Europese Commissie stemt begin volgend jaar over het voorstel om deze vrijstelling te schrappen. Het Nederlandse kabinet is van mening dat er geen aanleiding is om een APK voor motorfietsen in te voeren. Welke mogelijkheden ziet u om de Europese Commissie voor dit specifieke standpunt te winnen?
Het Nederlandse standpunt over APK voor motoren is dat de APK te weinig bijdraagt aan de verkeersveiligheid om deze in te voeren, waarmee het vooral een administratieve last is voor motorrijders. Motorrijders zijn in de regel goed in het onderhouden van hun voertuigen, daar is geen APK voor nodig.
Daarnaast hebben we in Nederland sinds jaar en dag een prachtige samenwerking in het Motorplatform. Hierin werken het ministerie, handhavers, uitvoeringsinstanties als de RDW en CBR, belangenorganisaties als MAG, KNMV en ANWB, vertegenwoordigers van leveranciers (BOVAG en RAI-vereniging) en kennisinstituten als CROW en SWOV samen om beleid te maken voor én door motorrijders. Die aanpak heeft effect: het aantal slachtoffers blijft jaarlijks nagenoeg gelijk, terwijl het aantal motoren en motorrijders groeit.
Die aanpak van samenwerking tussen gebruikers, beleidsmakers, handhavers en de industrie is dan ook ons antwoord op de wens van de Europese Commissie om APK voor motoren in te voeren. Hoewel ik die wens vanuit Europees perspectief begrijp, denk ik dat onze aanpak veel effectiever is. Juist door de aanpak ‘voor en door motorrijders’ komt er beleid dat werkt en dat gedragen is. Daar mogen we best trots op zijn.
Als invoering van een motorkeuring onontkoombaar blijkt, hoe kan die verplichting dan zoveel mogelijk in lijn met de huidige afwijzing ingevuld worden?
Op dit moment steken wij energie in het uitdragen van dit standpunt en werken we hierbij samen met andere lidstaten die hetzelfde standpunt hebben. Mocht er tegen onze wens in een onontkoombare APK komen, dan zullen we op dat moment met alle betrokken partijen gaan bekijken hoe we daar vorm aan geven. Ik vind het zeer gewenst als het Motorplatform – en de organisaties die daaraan meedoen - daar een bijdrage in leveren.
Mobiliteit
De filedruk groeit, de congestie in en rond de steden neemt toe. Hoe ziet u de rol van de motorfiets als mobiliteitsoplossing?
Mensen mogen zelf bepalen in welk voertuig ze rijden, al dan niet in overleg met werkgevers. Ik vind het heel belangrijk dat de motor gelijk wordt behandeld als andere voertuigen, dus bijvoorbeeld dat werkgevers óók een motorfiets kunnen aanbieden als leasevervoermiddel. Ik kan me goed voorstellen dat de motor een prettig alternatief is voor de auto. U noemt de congestie in steden, maar dit geldt natuurlijk net zo goed in landelijk gebied.
Motorrijden als mobiliteitsoplossing is verder te stimuleren door bijzondere belastingmaatregelen zoals btw-teruggave voor aan woon-werkrijden gerelateerde uitgaven, zoals in België het geval is. Welke mogelijkheden of belemmeringen ziet u om dit op vergelijkbare wijze in Nederland te realiseren?
Hierover moet ik helaas realistisch zijn: hiervoor is de financiële ruimte zeer beperkt.

Motorgeluid
Motorgeluid wordt nog vaak als belangrijke bron van geluidsoverlast ervaren, ook als blijkt dat het bedoelde geluid vooral door ander verkeer veroorzaakt wordt. De MAG zou de campagne Te luid geluid is uit graag veel breder uitrollen, mede omdat het aantal auto’s met een herrie-uitlaat lijkt toe te nemen en verkeersgeluid een onverminderd actueel item is. Wat kan en wil het ministerie hieraan bijdragen?
Het is een feit dat motorfietsen gemiddeld meer geluid produceren dan andere voertuigen. Dat komt onder meer doordat het op motoren moeilijker is om geluid te dempen dan bij andere voertuigen. Een deel van de motorrijders beschouwt het geluid ook als onderdeel van de beleving. We zien echter dat motorrijders het motorgeluid heel anders horen dan omwonenden van populaire mooie motorwegen. Juist daarom is de campagne Te luid geluid is uit een mooi initiatief. Het ministerie stelt jaarlijks € 50.000 beschikbaar voor het Motorplatform, dat kan ook gebruikt worden voor deze campagne.
Weginrichting
Steeds meer wegbeheerders gebruiken kleuren en nergens vastgelegde wegmarkeringen. De verkeersveiligheid is daarmee niet gediend. Zoals u in uw brief van 25 oktober inzake de modernisering van de verkeersregelgeving al aangeeft is er sprake van spanning tussen maatwerk enerzijds en eenduidigheid voor weggebruikers anderzijds. Wat kunt u doen om de creatieve uitspattingen van de zijde van wegbeheerders in te perken en een herkenbare weginrichting te bevorderen?
Het CROW maakt richtlijnen over hoe wegen zo veilig mogelijk kunnen worden ingericht. In de meest recente richtlijnen wordt niet langer aanbevolen om de groene opvulling op te nemen bij N-wegen. Ik begrijp dat dit is gedaan mede naar aanleiding van inbreng vanuit het Motorplatform. Andere kleuren stonden sowieso al niet in de ontwerprichtlijnen voor wegen. Verkeersregels, verkeersborden en belijning op het wegdek moeten ondubbelzinnig en duidelijk zijn. In een onlangs gestarte modernisering van de verkeersregelgeving zijn we aan het kijken hoe we wegbeheerders hier beter op kunnen aanspreken. Want het Rijk beheert niet alle wegen: provincies en gemeenten beheren zelfs het grootste deel van ons wegennetwerk.
Ik maak de MAG hier graag een compliment: jullie hebben veel wegbeheerders gewezen op potentieel gevaarlijke plekken, waardoor de situatie op veel plekken verbeterd is. En hierdoor houden ook de ontwerprichtlijnen meer rekening met motorrijders.
Dank, geachte minister.

Naar 60km teruggebrachte 80km-wegen in de provincie Utrecht krijgen een paarse markering...
De MAG gaat naar Brussel. Ga je mee?
Dat wij net als minister Tieman en het Nederlandse kabinet nog altijd van mening zijn dat een motor-APK geen zinvol instrument is, is duidelijk. Om onze mening kracht bij te zetten, organiseert de MAG in de lente van volgend jaar een massale, internationale protestrit naar Brussel, net zoals we dat in september 2012 deden - alleen nog groter! Rijd je mee? Meer nieuws volgt!
