Vooraan bij rood: mag dat?

Verkeer en weginrichting

Vooraan bij rood. Sneller én veiliger.

Veel motorrijders doen het en het gaat ook vrijwel altijd goed: naar voren rijden bij rood licht. Maar mag het ook?

In de Gedragscode filerijden lees je dat je op de motor tussen stilstaand en langzaam rijdend verkeer door mag rijden. Op wegen met meer dan twee rijstroken rijd je daarbij tussen het verkeer op de twee meest linker rijstroken (rijstrook 1 en 2). Belangrijk is dat deze gedragscode alleen op de snelweg geldt, en niet voor de rij auto's die elders voor rood staat. Daar zou je dus niet langs mogen rijden.

Doorgetrokken streep
Toch rijden veel motorrijders bij rood naar voren. Als er op een weg met twee of meer rijstroken auto's voor rood staan, kan dat vaak ook makkelijk. Gaat het om een enkele rijstrook, dan moet je vaak een of twee keer over een doorgetrokken streep rijden om vooraan te komen. Fout, dus. Om diezelfde reden mag je niet over het ene voorsorteervak naar voren rijden om in een ander vak vooraan te gaan staan.

Stopstreep
Zolang het licht op rood staat, is er natuurlijk nog een streep waar je niet overheen mag: de stopstreep, inderdaad. Rijd je met je motor langs een rij wachtende auto's, dan kan je vrijwel nooit zien of er tussen de voorste auto en de stopstreep voldoende ruimte voor jouw motor is.

Veilig
Naar voren rijden wordt meestal gedoogd, maar er is geen officieel gedoogbeleid. Belangrijk is dat er ruimte en tijd moet zijn om het veilig te doen. Passeer stilstaand verkeer altijd met lage snelheid en zonder anderen te hinderen. Voorkom dus dat nog onderweg bent als het licht alweer op groen springt. Dat betekent dat je de verkeersregeling goed moet kennen, of dat je alleen naar voren rijdt als je ziet dat kruisend verkeer net groen krijgt. Voorkom ook altijd dat je met je motor midden op een zebrapad of een fietsoversteekplaats komt te staan. Hou je je ook nog aan de hierboven genoemde regels, dan is er bijna geen agent die je gaat bekeuren.

Gedragscode
Het Motorplatform, een overlegorgaan waar onder meer MAG, politie en het Openbaar Ministerie in vertegenwoordigd zijn, heeft overwogen om naast de gedragscode voor filerijden ook regels op te stellen voor het bij rood licht naar voren rijden. Daar is uiteindelijk van afgezien: er zijn bij verkeerslichten zo veel verschillende situaties dat er geen eenduidige gedragscode voor op te stellen is. Het komt dus allemaal neer op gezond verstand en respect voor andere weggebruikers. Als dat je basis is, is de kans op een bekeuring of verwijtende blikken minimaal.

Bekeuring
De andere kant van het verhaal is dat een rechter eind 2022 uitspraak deed in een zaak rond een motorrijder die op een provinciale weg bij rood naar voren reed. De agent die hem bekeurde deed dat omdat de motorrijder op een kruispunt niet de richting volgde die door de voorsorteerstrook werd aangegeven. De advocaat van de motorrijder gaf aan dat zijn cliënt de gedragsregels voor filerijden volgde - maar die gelden dus alleen bij files op snelwegen, en al helemaal niet als je rechtdoor gaat terwijl je over een andere voorsorteerstrook aan komt rijden. De bekeuring van 240 euro bleef staan. Jammer voor de motorrijder in kwestie. Nog jammerder voor ons, omdat deze uitspraak ongetwijfeld weer een handvol automobilisten inspireert om een bestraffende vinger te heffen of ons de doorgang te beletten als we rustig naar voren rijden.

Niet de eerste
Drie belangrijke tips tot slot:

  • Rij nooit naar voren als er een vrachtwagen vooraan staat. Je zal de eerste niet zijn die wordt overreden omdat de je motor afslaat en de chauffeur je vanaf zijn hoge plek niet ziet staan.
  • Sta je achteraan de in rij, stel jezelf dan indien mogelijk zo op dat je een vluchtweg hebt. Ga dus ook nooit te dicht op je voorganger staan, en houd achteropkomend verkeer via je spiegels in de gaten. Je zal de eerste niet zijn die voor rood van achteren aangereden wordt.
  • Sta je vooraan en springt het licht op groen, geef dan pas gas als je zeker weet dat de weg vrij is. Je zal de eerste niet zijn... Precies.

Tekst:
Hugo Pinksterboer
Beeld:
MAG
Eerder uitgegeven:
MAgazine 171, februari 2021; bijgewerkte tekst, 2022-12-30