Diefstalpreventie

Overig

Dat je nooit helemaal kunt voorkomen dat je motor gestolen wordt, werd wel duidelijk uit het verhaal van André Bouwman in het vorige nummer. Je kunt het potentiële dieven wel zo lastig mogelijk maken.

Het begint natuurlijk allemaal met het vastzetten van je gewaardeerde bezit. Een stuurslot voorkomt dat iemand zo met je motor wegloopt, maar is vaak redelijk makkelijk te forceren. Gebruik er dus minimaal een remschijfslot bij. Met zo’n slot is je motor natuurlijk nog wel in een busje of op een aanhanger te tillen. Anders dan je zou denken heb je voor die schijnbare krachttoer aan twee man vaak al voldoende, ook met zwaardere motoren. Zet je motor dus bij voorkeur met een kettingslot vast aan een aard- of nagelvast object zoals de bekende lantaarnpaal of een degelijk hek, of desnoods aan een andere motor.

Buitenslapers
Slaapt je motor buiten en is er geen paal of hek in de buurt, schaf dan een vloer- of muuranker aan. Een muuranker heeft als voordeel dat de ketting niet op straat ligt. Een ketting die in de lucht hangt is aanzienlijk lastiger te kraken. Dek je motor af met een ademende, waterdichte hoes. Los van de bescherming tegen het weer maakt dat hem minder zichtbaar en daarmee minder aantrekkelijk.

Adrenaline
Gebruik je sloten en zo’n anker bij voorkeur ook als je motor in een afgesloten ruimte staat. Je zult de eerste niet zijn die merkt dat een deur diefstal niet voorkomt. Beveilig zowel je garage als je woning volgens het politiekeurmerk veilig wonen. Een goed beveiligde woning maakt de kans op diefstal van je sleutels kleiner. Komen ze toch binnen, laat ze die sleutels dan maar vinden. Er zijn mensen die ze op hun slaapkamer bewaren, maar met je slaperige hoofd wil je niet geconfronteerd worden met een puur op adrenaline lopende inbreker.

Licht en sleutels
Parkeer je op straat, doe dat dan bij voorkeur op een goed verlichte plek. Op een achteraf-plek staat hij wel uit het zicht, maar dat geldt dan ook voor potentiële dieven. Heb je een alarm of een anti-diefstalsysteem, activeer dat dan altijd. En als je je motorjas ergens aan een onbeheerde kapstok hangt, neem je je sleutels natuurlijk mee.

Alarm!
Heeft je motor geen ingebouwd alarm, dan kun je er ook zelf een (laten) monteren. Kijk ook daarbij naar gecertificeerde systemen, al dan niet in combinatie met een startonderbreker. Als eenvoudig alternatief zijn er remschijfsloten met een alarmfunctie. Eerste functie van alarmsystemen is vaak dat ze herrie maken als je motor in beweging komt. Omdat daar lang niet altijd op gereageerd wordt, is een systeem met track- en tracefunctie wel zo fijn. Daarbij is het belangrijk dat je er eentje kiest waarvan het signaal niet te verstoren is en die niet met een wifi-sniffer getraceerd kan worden. Er zijn systemen met een vaste, niet verwisselbare batterij, met een zelf te verwisselen batterij en met voeding via de accu. Over de eerste twee lees je in MAGazine 174 (IoT Nanotracker) en 178 (MoniMoto). In een later nummer wordt aandacht besteed aan een op de accu aangesloten systeem. Genoemde MAGazines zijn hier te downloaden.

Certificering en montage
Als verzekeraars om beveiligingssysteem vragen, gaat dat eigenlijk altijd om een Kiwa/SCM-goedgekeurd systeem dat dan door een Kiwa/SCM-erkend bedrijf ingebouwd moet worden (zie ook bladzijde 34). Zorg er daarbij voor dat een systeem van de juiste klasse gemonteerd wordt. Als het bijbehorende certificaat na twee of drie jaar verloopt, moet het systeem opnieuw gekeurd worden. Bij een verlopen certificaat keren verzekeraars mogelijk niet uit.

Kenteken
Veel motoren worden gestolen om ze in onderdelen te verkopen. Dat verklaart ook waarom er relatief weinig gestolen motoren worden teruggevonden: ze bestaan gewoon niet meer. Om je motor voor dit slag dieven minder aantrekkelijk te maken, kun je het kenteken in de kunststof delen van je motor (laten) etsen of graveren. Voor dit doel zijn speciale etssetjes te koop.

Slottips

  • Voor motorfietsen gebruik je altijd een gecertificeerd ART-slot. ART 4-sloten zijn bedoeld voor gebruik onderweg. Om je motor thuis te verankeren kies je bij voorkeur een ART-slot met vijf sterren. In je polis lees je welke eisen jouw verzekeraar op dit punt stelt.
  • Ook tussen sloten met een ART-keurmerk kan de kwaliteit verschillen. Een echt goede ketting is met een betonschaar van één of anderhalve meter niet door te knippen. Bovendien heeft zo’n ketting een extra geharde buitenlaag die doorzagen tegengaat, terwijl de wat zachtere kern forceren door buigen en wringen lastiger maakt. Doorslijpen kan altijd, uiteindelijk. Ja, dat geeft veel herrie en vonken, maar zeker in steden loopt het grootste deel van de passanten bij zo’n operatie gewoon door.
  • Er zijn remschijfsloten met een bijpassende ketting, die je als een strop om een anker of een ander object vastzet. Dat is makkelijker op slot zetten dan een remschrijfslot en een apart kettingslot.
  • Ook makkelijk: een remschijfslot waarvan de beugel of de pen niet van het slot loskomt.
  • Check bij remschijfsloten of ze ook op jouw schijf passen. Succes is niet altijd gegarandeerd, namelijk.
  • De beugel of de slotpen van een slot is vaak de kwetsbaarste plek. Koop bij voorkeur een slot waarbij dat onderdeel niet of nauwelijks in beeld is: dat maakt doorslijpen extra lastig of onmogelijk.
  • Veel sloten worden geleverd met een sleutel met een ledverlichting. Handig in het donker.
  • Heb je een motor zonder makkelijk opbergvakje of buizen waar je je slot in of aan kunt bevestigen? Kijk bij aanschaf van een slot of er een bijpassende houder voor bestaat.
  • Ook handig: voor motoren met radiaal bevestigde remklauwen maakt Roadlok een slot waarvan =je de beugel op de remblauw monteert. Alles wat je mee hoeft te nemen is de slotpin, en die past makkelijk in je zak.

Bron: LIV
Het belangrijkste deel van dit verhaal is ontleend aan de site van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit, die begin 2019 overging in het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). Op de huidige site van het LIV wordt (nog) geen aandacht besteed aan preventie.

Tekst:
Hugo Pinksterboer
Beeld:
MAG Media
Eerder uitgegeven:
MAGazin 161