Het is iedereen duidelijk waarom de MAG zich inzet vóór het plaatsen van motorvriendelijke onderplanken en tégen wegafsluitingen voor motorrijders. Andere standpunten vragen juist wel om een toelichting. De belangrijkste vind je op deze pagina. Mis je standpunten of informatie? Mail naar beleid@motorrijdersactiegroep.nl.
De MAG is tegen:
• verplicht dragen van goedgekeurde motorkleding
• invoeren van een motor-apk
De MAG is voor:
• met je B op een A1
• leeftijdsverlaging A1, A2 en A
• vereenvoudigde handhaving op verkeersgeluid
• expliciete toestemming remlicht op je helm
• eenduidige belijning en markeringen
• de motorfiets als mobiliteitsoplossing
Scroll verder voor beknopte toelichtingen en verwijzingen naar artikelen en MAG Position papers.
Verplichte CE-gecertificeerde motorkleding: tegen
De MAG zet zich in voor veilig motorrijden. We promoten dan ook het dragen van CE-gecertificeerde motorkleding, maar we zijn een verplichting hiertoe. Waarom?
• Uit onderzoek blijkt dat er bij ongevallen niet of nauwelijks een relatie is tussen de ernst van het letsel en de snelheid op het moment van impact. Als het dragen van beschermende kleding verplicht wordt, zou dit dus ook moeten gelden voor alle bestuurders van bijvoorbeeld brom- en snorfietsen, e-fietsers en longboarders.
• Het aantal motordoden daalt gestaag, terwijl het aantal slachtoffers onder fietsers toeneemt. Het zou dus aanzienlijk effectiever zijn om een helmplicht voor die groep in te voeren. Is de MAG daar voorstander van? Nee, maar zo’n maatregel is wel veel effectiever dan het invoeren van een verplichting op het dragen van gecertificeerde motorkleding.
In MAGazine 193 schreven we een uitgebreid artikel over dit onderwerp.
Motor-apk: tegen
De MAG is en blijft tegen de invoering van een apk voor motoren. Waarom?
• Technische mankementen zijn in minder dan 1% van de gevallen oorzaak van ongevallen waar motorrijders bij betrokken zijn. Daarbij worden ook het niet aanwezig zijn van ABS of een lege tank als ‘technische mankement’ gezien.
• Een apk jaagt motorrijders onnodig op kosten.
• De MAG voorziet in en pleit voor goede voorlichting over motoronderhoud.
• Een apk om geluidsoverlast door motorrijders tegen te gaan is zinloos: een illegale uitlaat is in een handomdraai te vervangen door een standaarddemper.
• Bij - onder meer - de Belgsiche motorkeuring zijn verlichtingsdefecten de belangrijkste reden voor afkeuring. 18 jaar na invoering van de auto-apk vertoonde een derde van de Nederlandse auto’s verlichtingsdefecten. De conclusie: het effect van de apk is minimaal.
• Mocht een apk op basis van nieuwe Europese regelgeving onvermijdbaar zijn, dan pleit de MAG voor een model zoals nu voor auto’s geldt. Over de verdere invulling nemen we een nader te bepalen standpunt in.
Met je B op een A1: voor
De MAG pleit voor de mogelijkheid dat automobilisten met rijervaring na een nog te bepalen aantal lessen op een A1-motorfiets mogen rijden. In de meeste landen om ons heen is dit langer gebruikelijk. In België, waar deze regeling in 2013 werd ingevoerd, is geen sprake van een stijgend aantal motorongevallen, terwijl het aantal motorrijders ook daar toenam. In Duitsland mogen automobilisten vanaf 2020 op een A1-motor rijden.
• Meer motorrijders op de weg betekent dat we zowel door automobilisten als door overheden minder snel vergeten worden (safety by numbers).
• Meer woon-werkverkeer op de motor is een uitstekend argument tegen wegafsluitingen voor motorrijders.
• Met meer motorrijders op de weg kan de MAG beter opkomen voor onze rechten.
• Meer motorrijders die ook woon-werkverkeer doen betekent minder files en minder verkeers- en parkeerdruk.
A1 met 16 jaar: voor
De MAG pleit voor verlaging van de leeftijd waarop je met motorrijlessen mag beginnen naar 16 jaar, zoals in de Europese regelgeving is toegestaan. Dit biedt jongeren de mogelijkheid om de brommerfase over te slaan en met een gedegen opleiding op twee wielen aan het verkeer deel te kunnen nemen. Vanaf 18 jaar zou je dan direct voor je A2-rijbewijs kunnen gaan, en vanaf 20 jaar voor het volledige A-rijbewijs. Hiermee wordt ook het huidige verschil tussen de regels voor auto- en motorrijbewijzen verkleind.
• A1-motoren worden vrijwel uitsluitend binnen de bebouwde kom en op secundaire wegen gebruikt. Daar ben je met een A1-motor veiliger dan op een brommer of snorfiets.
• Zie Met je B op een A1 voor andere voordelen van een verlaging van de rijbewijsleeftijd voor motorrijders.
Vereenvoudigde handhaving op uitlaatgeluid: voor
De MAG is initiatiefnemer van de landelijke campagne Te luid geluid is uit (www.teluidisuit.nl), waarbij vrijwel alle motorrijdersorganisaties en motormedia zich aansloten. Doel van deze campagne is om de ervaren overlast door motorgeluid in te dammen. Er is een kleine groep motorrijders die meer geluid maakt dan wenselijk of nodig is. De overlast die deze groep veroorzaakt straalt af op alle motorrijders en leidt in veel gevallen tot een roep om wegafsluitingen.
• De overlastgevers zijn vaak de laatsten om op de oproep Te luid geluid is uit te reageren. Handhaving is dan het enige antwoord. De MAG is voorstander van de inzet van vereenvoudigde handhaving zonder tijdrovende geluidscontroles. Geluidsflitsalen zijn nog in ontwikkeling.
• De MAG is voor vrijheid: hoe kan je dan voor strengere handhaving op motorgeluid zijn? Omdat het aantal wegafsluitingen anders alleen maar zal toenemen.
• De MAG is voor vrijheid: hoe kan je dan motorrijders belemmeren om bijvoorbeeld met een open uitlaat te rijden? Omdat de MAG de vrijheid om overal te kunnen rijden belangrijker vindt dan de vrijheid om onbelemmerd geluid te maken.
Naast geluidsflitspalen kan gedacht worden aan een verplichte geluidsmeting voor motorrijders en andere weggebruiker die door daartoe aangewezen handhavers verdacht worden van een te hoge geluidsproductie. Daarbij moet willekeur vanzelfsprekend uitgesloten worden.
Remlicht op helm: voor
Er is geen expliciet verbod op het dragen van extra verlichting op helm of kleding, maar met de hand op de wet kan er tegen opgetreden worden. Daarom pleit de MAG voor expliciete toestemming van het gebruik van een extra remlicht op de achterkant van de helm. Dit licht moet dan wel synchroon werken met het remlicht van de motor: dus niet met een onafhankelijke bewegingssensor, maar direct gekoppeld aan de remlichtschakelaar van de motor. Waarom? Eerdere tests lieten zien dat helmremlichten met een bewegingssensor vaak gaan branden zonder dat je je remmen gebruikt, ef niet gaan branden als je wel – zachtjes – remt. Dat zorgt voor verwarring bij je achterliggers en dus niet voor extra veiligheid. Een direct aan de installatie van de motor gekoppeld helmremlicht is op dit moment bij ons weten nog niet leverbaar.
Eenduidige belijning en markeringen: voor
In toenemende mate gebruiken wegbeheerders kleurvlakken om weggebruikers een boodschap mee te geven. Welke boodschap is zelden of nooit duidelijk. Twee voorbeelden?
• Een dubbele doorgetrokken, met groen opgevulde belijning op de wegas geeft aan dat je daar 100 km/u mag rijden. Dat is landelijk geregeld. In de provincie Utrecht is een dergelijke belijning met paars opgevuld. Je mag daar 60 rijden. Verwarrend. Elke provincie straks z’n eigen kleur en snelheid? Liever niet.
• In Zaanstad betekent een geel wegdeel dat je A) op een bewegend brugdeel staat of B) dat je voorrang moet geven aan verkeer van rechts. Duidelijk? Niet dus.
Omdat dit niet louter om motorrijders gaat, kaart de MAG dit aan met andere partijen. Dat vergroot de kans op succes.
De motorfiets als mobiliteitsoplossing: voor
Slimme mobiliteit vraagt om durf en innovatie. In een tijd waarin files, overvolle treinen en drukke fietspaden steeds vaker voor frustratie zorgen, is het tijd om de gebaande paden te verlaten. De Motorrijdersactiegroep (MAG) pleit voor een serieuze herwaardering van de motor als volwaardig vervoermiddel voor zakelijke gebruik en woon-werkverkeer. Motorgebruik biedt niet alleen een efficiënt, flexibel en ruimtebesparend alternatief voor reizen tijdens de spits, maar heeft ook milieutechnische voordelen.
Meer weten? Lees het MAG Position Paper De motorfiets als mobiliteitsoplossing. [LINK naar downloads]