Je staat met je motor voor rood. Groen wil het niet worden. Als je dat doorgeeft aan het MAG-meldpunt Rood licht, gaat Peter Zuurbier ermee aan de slag. Hoe gaat hij te werk, waar zitten die detectielussen en wat kan je doen om langdurig stilstaan en bekeuringen te voorkomen?
“Als ik per mail aan de wegbeheerder doorgeef dat een verkeersregelinstallatie (VRI; red.) motorrijders niet signaleert, krijg ik meestal een bevestiging met een zaaknummer. Gebeurt dat niet, dan mail ik nog een keer, of ik pak de telefoon.” Het resultaat? Gemiddeld duurt het een maand om het probleem op te lossen. “Dat is mooi, want een overheidsdienst hoeft eigenlijk pas na zes weken te reageren – en dan is er nog helemaal niets gebeurd.”
Niet voor motorrijders
Anders dan vaak gedacht wordt, werkt een VRI altijd met meerdere detectielussen. De aanvangslus ligt het verst van de stopstreep. “Als je met de auto op een verder verlaten kruispunt afrijdt, zorgt die lus er voordat het licht op groen springt en je meteen door kunt rijden.” Op motorrijders reageert de aanvangslus niet. “Dan zou je hem zo gevoelig moeten afstellen dat hij een vrachtauto of een bus die de in de andere baan rijdt ook detecteert. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.” De volgende lus is de langslus, die kijkt of er na de eerste auto nog een tweede komt – enzovoort.
De perfecte plek
Voor motorrijders is de koplus het belangrijkst. Als die jouw motorfiets niet waarneemt, kun je uren voor rood staan. “Vaak herken je de koplus aan een scheve rechthoek in het wegdek, vlak voor de stopstreep. Als je met je motor aan de rechterkant van die rechthoek gaat staan, op ongeveer een kwart van de breedte van je rijstrook, is de kans het grootst dat je motor gesignaleerd wordt.” Heeft de lus een ander model of kan je hem niet zien - de meeste lussen liggen tegenwoordig onzichtbaar onder het asfalt - dan hou je het best ook die positie aan: op ongeveer een kwart van de breedte van je rijstrook, gerekend vanaf de rechterkant.
Werkt het?
Er zijn ook wegbeheerders die stellen dat de positie van je voertuig niet zou uitmaken. En op dezelfde manier wordt gediscussieerd over andere trucs, zoals zigzaggen over het wegdek of je zijstandaard uitklappen als je voor rood staat. "Een probleem bij zulke trucs is dat het je aandacht afleidt en dat het verkeersbeeld er niet rustiger op wordt. Gaat een licht niet op groen, meld het dan gewoon aan ons? Dat werkt toch echt het beste!"
Afstellen
Gemiddeld krijgt Peter twee meldingen per week. Wat doet een wegbeheerder om het probleem op te lossen? “Dat is bijna altijd een kwestie van de gevoeligheid opnieuw afstellen. Bij veel VRI’s gebeurt dat in een grijze kast bij het kruispunt. Als die detectielus al op z’n maximale gevoeligheid staat, dan moet het wegdek open – maar het komt niet vaak voor dat een lus het eerder begeeft dan dat de hele installatie vervangen moet worden.” Lussen die je niet kunt zien liggen, en dat worden er steeds meer, worden vaak op afstand afgesteld, vanuit het kantoor van de wegbeheerder.
Door rood
Na hoeveel tijd mag je door rood rijden als een licht weigert groen te worden? “Dat mag nooit”, zo luidt Peters simpele antwoord. “Maar als al het andere verkeer al een keer of vier groen kreeg en jij staat nog steeds stil, krijg je als MAG-lid van mij een afschrift van de melding. Daarmee kun je bezwaar aantekenen als je bekeurd zou worden. Juridisch blijf je schuldig, maar de boete hoef je in principe niet te betalen. Dat kan ik je niet zwart op wit geven – maar er is weljurisprudentie: als rechters eerder in het voordeel van motorrijders beslisten, is de kans groot dat ze dat nu weer doen.”
Word lid?
De MAG neemt ook meldingen aan van niet-leden. “Natuurlijk. Als zij voor rood staan, staan onze leden dat ook. Wel vragen we mensen om lid te worden. Ze moeten toch snappen dat we zonder leden geen vuist kunnen maken. We moeten het wel met z’n allen doen.”